Tak będzie wyglądał nowy wjazd do miasta. To wstęp do budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina

2025-07-31 10:48

Ogromne zmiany czekają na kierowców wjeżdżających do Szczecina od strony autostrady A6 w Kołbaskowie. Rozpoczyna się inwestycja, która nie tylko ułatwi poruszanie się, ale też będzie wstępem do budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina, na którą mieszkańcy czekają od wielu lat. Drugi etap obwodnicy Przecławia i Warzymic wraz z nowym węzłem autostradowym, a także z obwodnicą Kołbaskowa i wiaduktem do zawracania na autostradzie A6 przy granicy z Niemcami, ma być gotowy za około 3 lata.

Szczecin SE Google News

Umowa podpisana. To wstęp do budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Umowa na realizację trzech kluczowych inwestycji drogowych została podpisana w poniedziałek, 28 lipca. Jak poinformowali wiceministrowie infrastruktury Arkadiusz Marchewka i Stanisław Bukowiec, budowa 5,6 km obwodnicy Kołbaskowa i 3 km ekspresówki w drugim etapie obwodnicy Przecławia i Warzymic znacząco ułatwi dojazd do Szczecina i usprawni ruch tranzytowy.

- Inwestycje te są początkiem Zachodniej Obwodnicy Szczecina. To będzie największy węzeł na całym szczecińskim ringu i największy w całym województwie zachodniopomorskim – podkreślił wiceminister Marchewka.

Inwestycje mają być początkiem Zachodniej Obwodnicy Szczecina, na którą miasto czeka od lat 80. XX wieku. Wiceministrowie zapewniają, że jest to priorytet dla ministerstwa infrastruktury.

Wkrótce przekazanie placu budowy

W przetargu na wykonanie inwestycji wybrano firmę Budimex. Dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner zapowiedział, że plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 dni. Dokumentacja inwestycji jest kompletna, wykonano m.in. badania geologiczne i uzyskano decyzję ZRID.

- Na samym węźle Kołbaskowo znajduje się dziesięć obiektów mostowych, bardzo trudnych, ale nie takie zadania już firma Budimex realizowała w naszym regionie – przypomniał dyrektor GDDKiA w Szczecinie.

Lendner zwrócił uwagę na skalę inwestycji i prognozy dotyczące ruchu pojazdów na drogowym ringu wokół Szczecina.

- Na przebiegu między węzłem Kołbaskowo a węzłem Szczecin Południe oddalonym o 1,5 km będą dwie jezdnie po cztery pasy ruchu. Węzeł jest tak duży i tak zaprojektowany, żeby spełniał wymagania dla największych obciążeń ruchu – wyjaśnił.

Nowy węzeł na autostradzie A6, obwodnice i "nawrotka" przy granicy

Rozpoczynająca się budowa 2 etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic, obwodnicy Kołbaskowa oraz przebudowa przygranicznego odcinka autostrady A6 – jak to określił wiceminister Bukowiec – „w sposób rewolucyjny zmienią sieć komunikacyjną”. Obecne połączenie DK13 z A6 w Kołbaskowie to układ drogowy z lat 30 XX w.

W ramach inwestycji powstanie nowy węzeł zlokalizowany ok. 700 m na wschód. Krajowa „trzynastka” będzie miała parametry drogi ekspresowej. Prawie 3-kilometrowy odcinek, kontynuację obwodnicy Przecławia, wyznaczono nowym śladem. Po drodze zaplanowano węzeł Siadło Górne. Na połączeniu DK13 z A6 będzie kilka wiaduktów, najdłuższy o długości 130 m.

Obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 wyprowadzi z tej miejscowości ruch tranzytowy i ułatwi dojazd do polsko-niemieckiego przejścia granicznego w Rosówku. Inwestycja obejmuje 5,6 km drogi jednojezdniowej klasy GP, czyli głównej ruchu przyspieszonego.

Nad autostradą A6, powstanie nowy wiadukt, łącznice i jezdnie manewrowe. Dzięki temu będzie można zawrócić bezpośrednio przed przejściem granicznym Kołbaskowo – Pomellen, co ułatwi m.in. pracę służb zajmujących się utrzymaniem drogi. Obecnie najbliższy węzeł umożliwiający zawracanie znajduje się w Niemczech, prawie 10 km od granicy.

Na wykonanie obwodnicy Kołbaskowa oraz obwodnicy Przecławia (2 etap) Budimex ma 27 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych od połowy grudnia do 15 marca. Natomiast na wykonanie nowej infrastruktury na granicznym odcinku A6 przewidziano 16 miesięcy.

Sonda
Czy denerwuje Cię stanie w korkach?
Tak wygląda nowy wjazd do Szczecina

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki