Mieszkańcy Szczecina niemal codziennie padają ofiarą oszustów. Przestępcy co chwilę wymyślają nowe sposoby na zdobycie pieniędzy. Zaczęło się od metody "na wnuczka" lub "na policjanta". Z biegiem czasu pojawiły się oszustwa na "pracownika wodociągów" czy "pracownika banku". Oszuści do swoich celów używali i używają także portalu OLX, aplikacji WhatsApp, Messenger czy systemu BLIK.
W ostatnich dniach do 50-letniej kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku, w którym kobieta ma założone konto i zapytał czy wykonywała określony przelew. Kiedy mieszkanka zaprzeczyła poinformował ją, że prawdopodobnie doszło do włamania na konto. Polecił, by kobieta zainstalowała w swojej komórce aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu, by szczegółowo sprawdzić, co dzieje się z kontem.
Kiedy zainstalowana aplikacja zaczęła działać, fałszywy pracownik banku polecił, by kobieta zalogowała się do swojego konta bankowego. W momencie, gdy wpisywała login, hasło oraz inne dane, oszust widział, co wpisuje i dzięki temu zyskał pełny dostęp do jej rachunku. W ten sposób na koncie bankowym kobiety doszło do kilkudziesięciu transakcji na łączną sumę ponad 30 tysięcy złotych.
Czytaj też: Widok jak z horroru w samym centrum Szczecina. Strach tu wejść! [ZDJĘCIA, WIDEO]
Ciąg dalszy pod sondą
Policjanci ostrzegają i apelują o rozwagę, a także radzą jak nie dać się oszukać w podobny sposób:
- Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
- Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
- Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
- Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
- Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
- Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
- Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom policję.
Czytaj też: Szczecin: Była poszukiwana. Wpadła, gdy przechodziła przez jezdnię