Chociaż wykonano już dużą część prac, do zrobienia pozostaje naprawdę sporo. Przebudowa torowisk w centrum Szczecina i na Niebuszewie jest już na półmetku, jednak na ulicy Kolumba i na Pomorzanach prace rozpoczęły się zupełnie niedawno. Kierowcy, piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej będą musieli mierzyć się z utrudnieniami jeszcze przez wiele miesięcy.
- Plac budowy rozciągnięty na kilka kilometrów to ogromne zadanie logistyczne - tłumaczy Hanna Pieczyńska ze spółki Tramwaje Szczecińskie. - Niebuszewo, Wyzwolenia, Plac Rodła i Kolumba – to miejsca, gdzie odbywają się główne prace w ramach "torowej rewolucji". Choć wichury, ulewne deszcze i pandemia wpłynęły w ostatnich tygodniach na postępy, to zmiany mimo wszystko widać każdego dnia.
Zakres prac jest ogromny, a stopień ich zaawansowania zróżnicowany. Są miejsca, gdzie trwają roboty rozbiórkowe oraz ziemne, wykonywanie infrastruktury podziemnej, korytowanie, wykonywanie podbudowy jezdni i chodników, prace brukarskie i te związane z montażem torowiska.
W najbliższych dniach planowane są następujące prace:
- Prace rozbiórkowe – odc. Rondo Giedroycia – Plac Kilińskiego
- Wykonanie koryta drogowo – torowego oraz dolnej warstwy stabilizacji gruntu na odc. ul. Malczewskiego – Plac Rodła
- Ustawianie krawężników drogowych – ul. Piłsudskiego, prace brukarskie na peronie i przejściu dla pieszych – południowy wlot Placu Rodła oraz peron przy pl. Żołnierza Polskiego
- Ustawianie i spawanie szyn oraz wykonanie dolnej płyty torowej z betonu – odc. ul. Malczewskiego – Plac Witosa
- Montaż torowiska, oklejanie i spawanie szyn – ul. Boguchwały, ul. Asnyka
- Wykonanie koryta oraz podbudów drogowych – ul. Orzeszkowej przy budynku Dworca
- Prace brukarskie na Niebuszewie
- Rozbiórki podbudów i torowiska wzdłuż ulicy Kolumba
- Roboty związane z przebudową sieci gazowej w ciągu ul. Nabrzeże Wieleckie
- Roboty związane z budową sieci wodociągowej i kanalizacji deszczowej w ulicy Smolańskiej
W Szczecinie realizowane są jednocześnie dwa ogromne zadania związane z przebudową torowisk. Umowa na „Przebudowę torowiska wraz z siecią trakcyjną od pl. Żołnierza do pętli Niebuszewo oraz w ciągu pl. Żołnierza Polskiego — ul. Matejki — ul. Piłsudskiego (do pl. Rodła)” to blisko 8 km toru pojedynczego w raz z infrastrukturą towarzyszącą za kwotę 174 429 663,24 zł. „Przebudowa torowiska z trakcją w ul.: Nabrzeże Wieleckie, Nowa, Dworcowa, Kolumba, Chmielewskiego, Smolańska, al. Powstańców Wlkp. z rozbudową pętli Pomorzany w Szczecinie” to projekt, dzięki któremu w ciągu dwóch lat wyremontowanych zostanie ponad 12 kilometrów toru pojedynczego, infrastruktura sieciowa chodniki, jezdnie oraz przystanki. Kontrakt na realizację zadania wartego 262 milionów złotych także podpisała firma ZUE.
Czytaj też: Szczecin: Dlaczego tramwaje jeżdżą tyłem? Dziwne manewry na Rondzie Giedroycia [ZDJĘCIA, WIDEO]