Ocalić od zapomnienia... i zniszczenia. Młodzi architekci chcą uratować oryginalne zadaszenie stacji na Pogodnie [WIZUALIZACJE]

2018-08-19 23:41

Stacja kolejowa na szczecińskim Pogodnie od blisko lat świeci pustkami. Wkrótce ma to się zmienić, dzięki uruchomieniu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek przejdzie więc gruntowny remont. Jest jednak jedna rzecz, która zdaniem znawców i miłośników architektury, powinna zostać niezmieniona. Chodzi o oryginalne w formie, betonowe zadaszenie peronu.

Wiata jest jednym z przykładów modernistycznego ekspresjonizmu konstrukcyjnego - tego samego, który reprezentuje m.in. dworzec kolejowy w Katowicach czy budynek auli PUM na terenie szpitala na Pomorzanach. W środowisku architektów ta niepozorna na pierwszy rzut oka budowla, przedstawia dużą wartość i ich zdaniem należałoby ją zachować.

Przeczytaj również: Dramat przed sklepem! Agresywny amstaf zagryzł małego maltańczyka! [WIDEO NOWA TV 24 GODZINY]

- Głównym przedstawicielem tego nurtu w Europie był włoski inżynier i architekt Pier Luigi Nervi (1891-1979) - tłumaczy mgr inż.arch. Tomasz Sachanowicz, architekt, nauczyciel akademicki ZUT i twórca bloga i strony na FB Architektura w Szczecinie. - Obiekt wiaty przystankowej reprezentuje najlepsze wartości spotykane w realizacjach Nerviego – innowacyjne użycie oszczędnej, nagiej konstrukcji żelbetowej w formie stropu grzybkowego. Charakterystyczna, pozginana niczym origami forma  zadaszenia pozwala na zastosowanie cienkościennej powłoki żelbetowej, ponieważ sztywność konstrukcji osiągnięta jest tutaj poprzez współdziałanie formy i materiału.

Przystanek Szczecin Pogodno

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Przystanek Szczecin Pogodno

I rzeczywiście tak jest. Pomimo "ciężkiego" materiału, z jakiego została wykonana, wiata sprawia wrażenie bardzo "lekkiej" i delikatnej konstrukcji. Na dodatek jest to budowla, która pod względem architektury zdecydowanie wyróżnia się wśród innych, które powstały w Szczecinie, gdyż jest niepowtarzalna.

- Podsumowując, wiata przystankowa Szczecin Pogodno jest obiektem charakterystycznym i unikalnym w skali Szczecina i jako taka warta jest zachowania - dodaje Tomasz Sachanowicz.

Podobnego zdania są młodzi ludzie związani z wydziałem architektury na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym, którzy dopiero opuścili mury uczelni lub dopiero zamierzają je opuścić. Ich zdaniem wiata na stacji Szczecin Pogodno powinna zostać zachowana - najlepiej w całości lub co najmniej w części. Krzysztof Żywucki, Igor Klyus i Sebastian Łabędź swój pomysł przedstawili już Stowarzyszeniu Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które odpowiedzialne jest za budowę SKM.

- Zajęliśmy się tematem bo uznaliśmy, że warto chociaż spróbować działać. - Mówi Igor Klyus, jeden z autorów koncepcji zachowania wiaty. - Dziwi nas to, że nikt do tej pory niczego konkretnego nie zrobił, aby uratować to zadaszenie, choć jego wartość w środowisku architektów jest powszechnie znana.

Przeczytaj również: Magiczna bariera przekroczona! Lotnisko w Goleniowie z rekordem!

W przypadku stacji Szczecin Pogodno przeszkodą w zachowaniu zadaszenia może się jednak okazać wysokość istniejącego peronu. Istnieje bowiem obawa, że po jego podniesieniu do wysokości zgodnej z normami, czyli o blisko pół metra, wiata może okazać się dość niska. Pomysłodawcy wierzą jednak, że uda się to pogodzić i nie stanie to na przeszkodzie, by wiatę pozostawić.

- Głównym założeniem było pokazanie, że można podnieść peron do wymaganej wysokości i usprawnić komunikację dla niepełnosprawnych jednocześnie zachowując istniejące zadaszenie - dodaje Igor Klyus.

Szczecin Pogodno

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Szczecin Pogodno

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej jeszcze się nie rozpoczęła, więc istnieje jeszcze szansa uratowania oryginalnego obiektu. Wszystko zależy od Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i PKP PLK, do których należy infrastruktura kolejowa, a także od projektantów odpowiedzialnych za kształt zmodernizowanych przystanków SKM.

Warto wspomnieć, że wkrótce w najbliższym sąsiedztwie stacji ma się także rozpocząć budowa nowego stadionu, który będzie jednym z najważniejszych obiektów w mieście. Może warto byłoby, aby przystanek SKM w jego sąsiedztwie także był wyjątkowy? W tym przypadku nie trzeba tworzyć nic nowego, tylko odpowiednio zadbać o to, co już istnieje.

Przeczytaj również: "Ty ciulu głupi, pocałuj mnie w oko na Maroko!". Skandaliczne zachowanie właściciela psa [WIDEO 18+]

Zobacz #TOWIDEO:

 

Nasi Partnerzy polecają