Maszyna TBM zarówno drąży tunel pod cieśniną Świny, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstają w specjalnie wykonanym zakładzie prefabrykacji.
- Wszystkie 6280 tubingi zostały już wykonane, część z nich zamontowano w tunelu, a pozostałe oczekują na swoją kolej na placach składowych - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Teraz w zakładzie prefabrykacji będą powstawały elementy wewnętrznych konstrukcji tunelu.
Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Te zakończą się dopiero rok później.
Czytaj też: Miał dwa różne buty, w dzikim AMOKU siał grozę w centrum Świnoujścia. Interweniowała policja [ZDJĘCIA]
- Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk. - Pod nią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej wymagające przebicia się poza obudowę tunelu. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
Koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego ponad 775 milionów złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pozostałą część Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Czytaj też: Szczecin: Wysiadł z auta i wpadł w SZAŁ! Brutalne sceny na drodze