Możliwość podróżowania pociągami Polregio na podstawie okresowych biletów ZDiTM, czyli popularnych "sieciówek", istniała od kilku lat i była dużym ułatwieniem, zwłaszcza dla osób przemieszczających się między centrum Szczecina i Prawobrzeżem. W ciągu kilkunastu minut można było dotrzeć do Zdunowa, Dąbia lub Podjuch, unikając długiej podróży tramwajem i autobusem. Szybkie przejazdy pociągami regionalnymi były też dużym ułatwieniem podczas inwestycji drogowych na Międzyodrzu czy w Podjuchach. Wynikało to z umowy między ZDiTM i Polregio, która umożliwiała taką formę transportu. Wystarczyło mieć ważną "sieciówkę" na wszystkie linie. Dla wielu była to również namiastka "rodzącej się w bólach" Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Nie ma umowy między ZDiTM i Polregio
Niestety umowa między przewoźnikami nie została przedłużona. Wiele osób przekonało się o tym dopiero podczas kontroli biletów w pociągach w pierwszych dniach 2024 roku, gdyż ani na stronie internetowej ZDiTM, ani Polregio nie pojawiła się żadna informacja na ten temat. Dopiero w środę, 3 stycznia ZDiTM przesłał do mediów komunikat informujący o tym, że umowa z Polregio nie została przedłużona.
"Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego informuje, że do ostatnich dni liczył na pozytywne załatwienie sprawy tak, aby komunikacja działała w poprzednio ustalonej formie. ZDiTM jak co roku był otwarty na rozmowy, wysyłając stosowne zapytania do organizatora z prośbą o wycenę usługi. Niestety ZDiTM otrzymał pod koniec grudnia 2023 r. pismo informujące, że umowa na komunikację zastępczą stanowiącą alternatywę dla autobusów i tramwajów realizowaną przez pociągi Polregio nie została przedłużona na 2024 r. Organizator regionalnych przewozów kolejowych podjął decyzję o rezygnacji z podpisania wspomnianej umowy. Zarząd przeprasza pasażerów za wynikłe utrudnienia nie leżące po stronie ZDiTM" - poinformował Kacper Reszczyński z ZDiTM.
Wspólny bilet dopiero po uruchomieniu SKM
Kiedy znów będzie można skorzystać z tego udogodnienia? Najprawdopodobniej dopiero po uruchomieniu SKM, gdy zostanie wprowadzona jedna taryfa na przejazdy tramwajami, pociągami i autobusami. Kiedy to nastąpi? Trudno powiedzieć, gdyż inwestycja jest bardzo opóźniona i wciąż napotyka na różne przeszkody. Od 2 stycznia zwiększyła się częstotliwość kursowania pociągów jedynie na trasie między Szczecinem i Goleniowem. Samorządy Stargardu i Gryfina wciąż nie dogadały się w kwestii dofinansowania przejazdów, a trasa do Polic wciąż jest w budowie, a jej uruchomienie planowane jest nie wcześniej niż w 2025 roku.