Tranzyt ominie Gryfino
Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Gryfina w ciągu DK31. Nowa trasa o długości 5,6 km omija miasto od wschodu. Dzięki niej kierowcy jadący od Szczecina w kierunku Chojny nie muszą już przejeżdżać przez ulice miasta, co z pewnością wpłynie nie tylko na komfort jazdy, ale również bezpieczeństwo innych uczestników ruchu.
- Droga krajowa nr 31 przebiegała głównymi ulicami Gryfina, będąc jedyną drogą w jego południowej części, przez co kumulował się na niej zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Na dotychczasowym przebiegu drogi krajowej przez miasto było wiele skrzyżowań, przejść dla pieszych i przede wszystkim wiadukt kolejowy, pod którym nie mogły przejeżdżać pojazdy wyższe niż 2,7 m.
Teraz tranzyt może już ominąć Gryfino obwodnicą, dzięki czemu mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego. Natomiast kierowcy w kilka minut ominą miasto nową trasą, która jest drogą klasy GP (główną ruchu przyspieszonego). Na obwodnicy powstały cztery ronda: na początku i na końcu, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Mieszkańcy mogą też korzystać z dwóch przejść pod obwodnicą, którymi bezkolizyjnie poprowadzone są ścieżki pieszo-rowerowe i szlaki prowadzące z miasta do terenów leśnych. Wybudowane zostało też jedno przejście dolne dla średnich zwierząt.
Mieszkańcy czekali na obwodnicę wiele lat
Otwarcie obwodnicy, na którą mieszkańcy czekali latami, a nawet dekadami, było poprzedzone procesem przygotowania inwestycji i następnie jej budową. Przebieg trasy został wyznaczony decyzją środowiskową w 2012 roku. Od 2019 roku była przygotowywana dokumentacja koncepcyjna i wykonywane badania podłoża.
- W 2020 roku ruszył przetarg na realizację - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk. - Umowę w formule Projektuj i buduj o wartości 74,77 mln zł podpisaliśmy w kwietniu 2021 roku z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wykonawca opracował projekty budowlane i uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwiło rozpoczęcie we wrześniu 2022 roku budowy drogi. Prace budowlane były prowadzone zgodnie z terminami kontraktowymi, co umożliwiło w ostatnich tygodniach dokonanie odbiorów i uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń na użytkowanie trasy.
Program budowy 100 obwodnic
Obwodnica Gryfina jest pierwszą oddaną do ruchu inwestycją z Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim. W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic, w regionie - poza obwodnicą Gryfina - znajduje się jeszcze osiem inwestycji.
- Prace przy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 są już na ukończeniu i inwestycja ma być gotowa w II kwartale przyszłego roku - podkreśla Mateusz Grzeszczuk. - W tym roku podpisaliśmy umowy na zaprojektowanie i budowę czterech innych obwodnic – Szwecji, Rusinowa i Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20. Dla obwodnicy Szwecji przygotowano już projekt budowlany i w ubiegłym tygodniu złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Pod koniec września ruszył przetarg na budowę obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic. W jej ramach powstanie nowy węzeł łączący autostradę A6 z DK13.
Przygotowywany jest przetarg na realizację obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.