Koszmarny dworzec wstydu
Stacja Szczecin Dąbie jest ważnym punktem na kolejowej mapie regionu. To drugi największy dworzec kolejowy w Szczecinie. Zatrzymują się na niej wszystkie pociągi jadące od strony Poznania do Szczecina lub dalej, nad morze. Niektóre dwukrotnie, ze względu na charakterystyczny kształt sieci kolejowej. Korzystają z niego przede wszystkim mieszkańcy prawobrzeżnej części miasta i podróżni, dla których Prawobrzeże jest punktem docelowym.
Dworzec w Dąbiu od lat prosi się o porządną modernizację. Zaniedbana poczekalnia, nieremontowane od lat perony czy nieciekawe otoczenie dworca nie są najlepszą wizytówką Szczecina. Stacja nie doczekała się remontu zarówno przy okazji przebudowy linii kolejowej do Poznania, ani też budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Nie wiadomo, kiedy to nastąpi. Jedynym "powiewem świeżości" był remont kładki nad torami, połączony z budową wind.
Wątpliwą, a wręcz wstydliwą wizytówką dworca są toalety, a raczej ich brak. Te, które funkcjonowały w budynku dworcowym, są zamknięte na głucho, a podróżni "w razie potrzeby" mają do wyboru jedynie toalety typu "toi-toi".
"Szczecin Dąbie — stoisz w ziąbie!"
O dworcu w Szczecinie Dąbiu zrobiło się głośno wiosną tego roku, za sprawą wpisu posłanki Pauliny Matysiak w mediach społecznościowych. Parlamentarzystka, która na co dzień zajmuje się problemami związanymi z koleją, podczas swojej wizyty w Szczecinie zwróciła uwagę nie tylko na fatalny stan dworca w Dąbiu, ale na fakt, że jest on zamykany o godz. 20:00. Podróżni, którzy odjeżdżają później, zmuszeni są czekać na pociąg na zewnątrz, co zwłaszcza w okresie zimowym nie należy do przyjemności.
"Szczecin Dąbie — stoisz w ziąbie! Podróżni są wypraszani z dworca o 20.00 i muszą czekać na swój pociąg na zewnątrz niezależnie od pogody" - napisała parlamentarzystka na Twitterze, co wywołało lawinę komentarzy i słów krytyki pod adresem PKP.
Dworzec Szczecin Dąbie zostanie przebudowany
Sytuacja ma się wkrótce zmienić. PKP SA ogłosiły przetarg na przebudowę dworca. Zmienić ma się dosłownie wszystko, poza bryłą budynku dworcowego, który zostanie ocieplony. Zmieni się układ funkcjonalny dworca. W części środkowej budynku przewidziano pomieszczenia dla pasażerów, hol główny z poczekalnią, kasami, toaletami, przestrzenią handlowo-gastronomiczną i piekarnią zlokalizowaną w przestrzeni głównej dworca. W części zachodniej znajdą się pomieszczenia biurowe pod wynajem. W części wschodniej - pomieszczenia telekomunikacyjne, zaplecze lokalu gastronomicznego i kotłownię oraz pomieszczenia dla jednostek samorządu terytorialnego o funkcji biurowej. Zachowane mają zostać dwie ozdobne kraty z kotwicą.
Otoczenie dworca również zostanie zagospodarowane. Rozebrany zostanie budynek z szaletami, w jego miejscu powstanie wiata rowerowa. Wzdłuż elewacji budynku dworcowego pojawi się zieleń, wymieniona zostanie nawierzchnia. Powstanie też niewielki parking rowerowy i samochodowy po zachodniej stronie budynku.
Prace mają potrwać półtora roku. W tym czasie podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego.
Firmy zainteresowane inwestycją mogą składać oferty do 24 sierpnia.