- Szczecin stawia kolejny krok w kierunku obniżenia cen biletów za komunikację miejską - informuje Hanna Pieczyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. - Podczas, gdy największe miasta w Polsce planują podwyżki w naszym mieście tańsze mają być między innymi bilety okresowe. Rewolucja taryfowa ma zostać wprowadzona w życie wiosną przyszłego roku, do radnych trafił właśnie projekt zmienionej uchwały.
Polecany artykuł:
Według nowych stawek, normalny bilet imienny na jedną linię ma kosztować 60 zł (dotychczas 70 zł), bilet sieciowy na linie zwykłe - 80 zł (dotychczas 100 zł), bilet imienny na jedną linię pospieszną - 80 zł (dotychczas 106 zł), bilet imienny na wszystkie linie - 140 zł (dotychczas 162 zł).
Najbardziej spornym elementem był bilet okresowy na wszystkie linie zwykłe, którego cena miała zostać obniżona ze 100 na 90 złotych. W zmienionym projekcie uchwały ma on kosztować 80 złotych.
Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych elementów żywej, miejskiej tkanki. Rozwój miast uzależniony jest właśnie od polityki zrównoważonego transportu.
- W Szczecinie proces zmian rozpoczął się kilka lat temu i wciąż trwa. Jego kulminacja jeszcze przed nami, dlatego wynikiem szerokiej dyskusji na ten temat są planowane zmiany w strefie płatnego parkowania, co pociąga za sobą następne decyzje - dodaje Hanna Pieczyńska.
Podczas, gdy w trudnym czasie pandemii władze metropolii, szukając oszczędności, podnoszą ceny biletów, Szczecin przyjmuje odwrotną strategię. Zmniejszenie opłat za bilety kresowe ma być zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej. Działania są spójne i zawierają się nie tylko w polityce transportu zrównoważonego, ale także części parkingowej. 1 kwietnia wejdą również w życie zmiany w funkcjonowaniu Strefy Płatnego Parkowania - zostanie ona powiększona, zmianie ulegną także ceny.
- Szereg inwestycji w komunikację miejską w ostatnich latach pokazuje, że zrównoważony transport jest priorytetem. Szczeciński Szybki Tramwaj i plany jego przedłużenia, modernizacja zajezdni, budowa pętli Turkusowa, przebudowa ulicy Szafera, placu Szarych Szeregów i Wyszyńskiego, ale przede wszystkim rozpoczęcie tworzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej pokazuje jednoznacznie trend i kierunek, w jakim idzie miasto - dodaje Hanna Pieczyńska. - Szczecin rozpoczął komunikacyjną rewolucję, której skutki odczuwalne są już teraz. Przypominamy, że samo zadanie SKM to przebudowa lub modernizacja linii kolejowych, budowa zintegrowanych węzłów i przystanków z parkingami P&R i B&R (windy, podjazdy dla osób niepełnosprawnych) i urządzeniami integracji transportu takich jak tablice informacji pasażerskiej, biletomaty i kasowniki. To jeden z największych projektów dotyczących komunikacji miejskiej w Europie.
Kolejne przykłady zmian w komunikacji miejskiej to dodatkowe linie autobusowe i tramwajowe, zmiany w siatce połączeń.
- Pojazdy komunikacji miejskiej przejeżdżają o ponad 2 miliony kilometrów więcej niż jeszcze 8 lat temu - podkreśla rzeczniczka ZDiTM. - Powstało ponad 20 dodatkowych linii i prawie 200 przystanków. Innowacyjna na skalę całego kraju okazała się propozycja jaką jest transport na żądanie.
Ostatnie zmiany cen komunikacji miejskiej w Szczecinie miały miejsce w 2012 roku. Pomimo inflacji i zwiększających się nakładów na komunikację miejską, ceny biletów nie zmieniały się.