Komunikacja miejska w Szczecinie będzie jeszcze TAŃSZA niż planowano? Jest nowy projekt cennika

Tramwaj w Szczecinie
Autor: Grzegorz Kluczyński

Od 1 kwietnia 2021 roku w Szczecinie wprowadzone zostaną zmiany w opłatach za przejazdy tramwajami i autobusami. Wiadomo już, że ceny biletów okresowych mają zostać obniżone. Jest szansa, że opłaty będą jeszcze niższe, niż pierwotnie planowano. Ile zapłacimy za "sieciówkę"?

- Szczecin stawia kolejny krok w kierunku obniżenia cen biletów za komunikację miejską - informuje Hanna Pieczyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. - Podczas, gdy największe miasta w Polsce planują podwyżki w naszym mieście tańsze mają być między innymi bilety okresowe. Rewolucja taryfowa ma zostać wprowadzona w życie wiosną przyszłego roku, do radnych trafił właśnie projekt zmienionej uchwały.

Według nowych stawek, normalny bilet imienny na jedną linię ma kosztować 60 zł (dotychczas 70 zł), bilet sieciowy na linie zwykłe - 80 zł (dotychczas 100 zł), bilet imienny na jedną linię pospieszną - 80 zł (dotychczas 106 zł), bilet imienny na wszystkie linie - 140 zł (dotychczas 162 zł).

Najbardziej spornym elementem był bilet okresowy na wszystkie linie zwykłe, którego cena miała zostać obniżona ze 100 na 90 złotych. W zmienionym projekcie uchwały ma on kosztować 80 złotych.

Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych elementów żywej, miejskiej tkanki. Rozwój miast uzależniony jest właśnie od polityki zrównoważonego transportu.

- W Szczecinie proces zmian rozpoczął się kilka lat temu i wciąż trwa. Jego kulminacja jeszcze przed nami, dlatego wynikiem szerokiej dyskusji na ten temat są planowane zmiany w strefie płatnego parkowania, co pociąga za sobą następne decyzje - dodaje Hanna Pieczyńska.

Podczas, gdy w trudnym czasie pandemii władze metropolii, szukając oszczędności, podnoszą ceny biletów, Szczecin przyjmuje odwrotną strategię. Zmniejszenie opłat za bilety kresowe ma być zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej. Działania są spójne i zawierają się nie tylko w polityce transportu zrównoważonego, ale także części parkingowej. 1 kwietnia wejdą również w życie zmiany w funkcjonowaniu Strefy Płatnego Parkowania - zostanie ona powiększona, zmianie ulegną także ceny.

- Szereg inwestycji w komunikację miejską w ostatnich latach pokazuje, że zrównoważony transport jest priorytetem. Szczeciński Szybki Tramwaj i plany jego przedłużenia, modernizacja zajezdni, budowa pętli Turkusowa, przebudowa ulicy Szafera, placu Szarych Szeregów i Wyszyńskiego, ale przede wszystkim rozpoczęcie tworzenia Szczecińskiej Kolei Metropolitarnej pokazuje jednoznacznie trend i kierunek, w jakim idzie miasto - dodaje Hanna Pieczyńska. - Szczecin rozpoczął komunikacyjną rewolucję, której skutki odczuwalne są już teraz. Przypominamy, że samo zadanie SKM to przebudowa lub modernizacja linii kolejowych, budowa zintegrowanych węzłów i przystanków z parkingami P&R i B&R (windy, podjazdy dla osób niepełnosprawnych) i urządzeniami integracji transportu takich jak tablice informacji pasażerskiej, biletomaty i kasowniki. To jeden z największych projektów dotyczących komunikacji miejskiej w Europie.

Kolejne przykłady zmian w komunikacji miejskiej to dodatkowe linie autobusowe i tramwajowe, zmiany w siatce połączeń.

- Pojazdy komunikacji miejskiej przejeżdżają o ponad 2 miliony kilometrów więcej niż jeszcze 8 lat temu - podkreśla rzeczniczka ZDiTM. - Powstało ponad 20 dodatkowych linii i prawie 200 przystanków. Innowacyjna na skalę całego kraju okazała się propozycja jaką jest transport na żądanie.

Ostatnie zmiany cen komunikacji miejskiej w Szczecinie miały miejsce w 2012 roku. Pomimo inflacji i zwiększających się nakładów na komunikację miejską, ceny biletów nie zmieniały się.

Protest przewoźników autokarowych w Bydgoszczy
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE