Kilometry nowych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Kilometry nowych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim

Kilometry nowych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim

2022-01-20 10:12

Rowerzyści podróżujący po Pomorzu Zachodnim z pewnością nie mają powodów do narzekania. Ostatnie inwestycje w infrastrukturę rowerową sprawiły, że zwiedzanie regionu na dwóch kółkach jest nie tylko łatwiejsze, ale też przyjemniejsze. W ostatnim czasie powstało wiele kilometrów wygodnych, spójnych i bezpiecznych tras.

Zrealizowane dotychczas odcinki to już 567 kilometrów, czyli mniej więcej taki dystans jak ze Szczecina do Katowic. Velo Baltica jest zrealizowana w 75 procentach, na Trasie Pojezierzy Zachodnich do użytku oddano dotychczas 155 km, wokół Zalewu Szczecińskiego po polskiej stronie można przejechać prawie 90 km

– Pomorze Zachodnie jest piękne, a z perspektywy rowerzysty odkrywa się najpiękniejsze oblicza regionu, skarby natury, ślady historii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Rozbudowa sieci tras rowerowych to nasz priorytetowy projekt, który eksponuje walory Zachodniopomorskiego: doskonałe warunki do aktywnego wypoczynku, unikalną przyrodę, atrakcje turystyczne, nowoczesną infrastrukturę. Miniony rok obfitował w liczne rowerowe inwestycje m.in. na Trasie Pojezierzy Zachodnich, gdzie oddano do użytku kilka kolejnych odcinków, np. z Trzcińska-Zdroju do miejscowości Góralice, a przez wakacjami uroczyście otwarto ścieżkę na zmodernizowanym moście Siekierkach. Asfaltowe drogi dla cyklistów często budowane są „po śladach” nieczynnych szlaków kolejowych - po nasypach przejedziemy między innymi od Myśliborza przez Barlinek i Pełczyce do Choszczna. Zakończone w tym roku zadania na TPZ to m.in. odcinki Myślibórz – Głazów, rzeka Ina – Kozy i Drawsko Pomorskie – Zarańsko. Na finiszu są inwestycje Mostkowo – Dzikowo oraz Choszczno – Pakość – rzeka Ina. Ważne projekty realizowano również na bardzo popularnej trasie Velo Baltica. Kilometry budowanych i oznakowanych odcinków oddano do użytku w gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów.

Czytaj też: Dobra wiadomość na podróżnych. Na lotnisko w Goleniowie wracają popularne połączenia

– Sieć szlaków rowerowych to swego rodzaju puzzle. Setki elementów, duże i mniejsze projekty inwestycyjne, odcinki do oznakowania, infrastruktura towarzysząca – wylicza wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Na Pomorzu Zachodnim ta rowerowa układanka jest coraz bardziej kompletna. Pokazują to liczby. Najpopularniejsza z długodystansowych tras - Velo Baltica jest gotowa w 75 procentach. Przed wakacjami ma zostać oddany do użytku odcinek Wisełka – Międzywodzie. Nadbałtycka velostrada na Pomorzu Zachodnim ma ponad 230 kilometrów, a łączy się z nią prawie 300-kilometrowa pętla wokół Zalewu Szczecińskiego. Ten transgraniczny szlak zaprojektowano z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury rowerowej w Meklemburgii – Pomorzu Przednim, fragmentów Velo Baltica i Blue Velo (Międzyzdroje – Szczecin) oraz kilku atrakcyjnych łączników. W tym roku oddano do użytku odcinek Wapnica – Wolin (12,8 km), poprowadzony wzdłuż linii brzegowej Zalewu i przez Woliński Park Narodowy.

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, z uwzględnieniem transgranicznej pętli wokół Zalewu Szczecińskiego docelowo będzie liczyć 1300 km. Realizacja szlaków rowerowych w województwie zachodniopomorskim prezentują się następująco:

  • Velo Baltica – gotowe jest 168 z 223 km (75 procent)
  • Trasa Pojezierzy Zachodnich – 155 z 423 km (36 procent)
  • Blue Velo – 93 z 230 km
  • Stary Kolejowy Szlak – 63 z 259 km
  • Wokół Zalewu Szczecińskiego – 89 ze 163 km

Czytaj też: Deweloperski absurd w Kołobrzegu. Mieszkańcy mają do parkingu... 2,5 kilometra!

Sonda
Czy często jeździsz na rowerze?
Rowerzyści kontra naturyści. Słynna naga plaża przestanie istnieć?