Kilometry nowych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim

2022-01-20 10:12
Kilometry nowych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim
Autor: Grzegorz Kluczyński Kilometry nowych tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim

Rowerzyści podróżujący po Pomorzu Zachodnim z pewnością nie mają powodów do narzekania. Ostatnie inwestycje w infrastrukturę rowerową sprawiły, że zwiedzanie regionu na dwóch kółkach jest nie tylko łatwiejsze, ale też przyjemniejsze. W ostatnim czasie powstało wiele kilometrów wygodnych, spójnych i bezpiecznych tras.

Zrealizowane dotychczas odcinki to już 567 kilometrów, czyli mniej więcej taki dystans jak ze Szczecina do Katowic. Velo Baltica jest zrealizowana w 75 procentach, na Trasie Pojezierzy Zachodnich do użytku oddano dotychczas 155 km, wokół Zalewu Szczecińskiego po polskiej stronie można przejechać prawie 90 km

– Pomorze Zachodnie jest piękne, a z perspektywy rowerzysty odkrywa się najpiękniejsze oblicza regionu, skarby natury, ślady historii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Rozbudowa sieci tras rowerowych to nasz priorytetowy projekt, który eksponuje walory Zachodniopomorskiego: doskonałe warunki do aktywnego wypoczynku, unikalną przyrodę, atrakcje turystyczne, nowoczesną infrastrukturę. Miniony rok obfitował w liczne rowerowe inwestycje m.in. na Trasie Pojezierzy Zachodnich, gdzie oddano do użytku kilka kolejnych odcinków, np. z Trzcińska-Zdroju do miejscowości Góralice, a przez wakacjami uroczyście otwarto ścieżkę na zmodernizowanym moście Siekierkach. Asfaltowe drogi dla cyklistów często budowane są „po śladach” nieczynnych szlaków kolejowych - po nasypach przejedziemy między innymi od Myśliborza przez Barlinek i Pełczyce do Choszczna. Zakończone w tym roku zadania na TPZ to m.in. odcinki Myślibórz – Głazów, rzeka Ina – Kozy i Drawsko Pomorskie – Zarańsko. Na finiszu są inwestycje Mostkowo – Dzikowo oraz Choszczno – Pakość – rzeka Ina. Ważne projekty realizowano również na bardzo popularnej trasie Velo Baltica. Kilometry budowanych i oznakowanych odcinków oddano do użytku w gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów.

Czytaj też: Dobra wiadomość na podróżnych. Na lotnisko w Goleniowie wracają popularne połączenia

– Sieć szlaków rowerowych to swego rodzaju puzzle. Setki elementów, duże i mniejsze projekty inwestycyjne, odcinki do oznakowania, infrastruktura towarzysząca – wylicza wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Na Pomorzu Zachodnim ta rowerowa układanka jest coraz bardziej kompletna. Pokazują to liczby. Najpopularniejsza z długodystansowych tras - Velo Baltica jest gotowa w 75 procentach. Przed wakacjami ma zostać oddany do użytku odcinek Wisełka – Międzywodzie. Nadbałtycka velostrada na Pomorzu Zachodnim ma ponad 230 kilometrów, a łączy się z nią prawie 300-kilometrowa pętla wokół Zalewu Szczecińskiego. Ten transgraniczny szlak zaprojektowano z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury rowerowej w Meklemburgii – Pomorzu Przednim, fragmentów Velo Baltica i Blue Velo (Międzyzdroje – Szczecin) oraz kilku atrakcyjnych łączników. W tym roku oddano do użytku odcinek Wapnica – Wolin (12,8 km), poprowadzony wzdłuż linii brzegowej Zalewu i przez Woliński Park Narodowy.

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, z uwzględnieniem transgranicznej pętli wokół Zalewu Szczecińskiego docelowo będzie liczyć 1300 km. Realizacja szlaków rowerowych w województwie zachodniopomorskim prezentują się następująco:

  • Velo Baltica – gotowe jest 168 z 223 km (75 procent)
  • Trasa Pojezierzy Zachodnich – 155 z 423 km (36 procent)
  • Blue Velo – 93 z 230 km
  • Stary Kolejowy Szlak – 63 z 259 km
  • Wokół Zalewu Szczecińskiego – 89 ze 163 km

Czytaj też: Deweloperski absurd w Kołobrzegu. Mieszkańcy mają do parkingu... 2,5 kilometra!

Sonda
Czy często jeździsz na rowerze?
Rowerzyści kontra naturyści. Słynna naga plaża przestanie istnieć?
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE