Szczecińska Kolej Metropolitalna mocno opóźniona
Według pierwotnych założeń, pierwsze pociągi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej miały kursować już w 2023 roku. Niestety liczne problemy na placu budowy sprawiły, że ten termin szybko stał się nierealny. Mimo, iż mamy już początek 2025 roku, na trasie między Szczecinem Głównym i Policami wciąż pozostaje wiele do zrobienia. Trwają prace przy wymianie torowisk, przebudowie istniejących i budowie nowych przystanków. Między przystankami Szczecin Pomorzany i Szczecin Turzyn wciąż nie ma torów.
Zdecydowanie lepiej wygląda sytuacja na miejskiej części inwestycji. Wszystkie węzły przesiadkowe, parkingi i infrastruktura woków przyszłych przystanków SKM są już gotowe.
Polecany artykuł:
Co słychać na budowie SKM Szczecin?
O postęp prac i możliwy termin oddania inwestycji do użytku zapytali dziennikarze portalu ESKA.pl. W odpowiedzi otrzymali informacje dotyczące postępów prac, a także odpowiedź na pytanie, które nurtuje wielu szczecinian: "kiedy pojedziemy SKM?".
Jak poinformował Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK, obecnie na linii kolejowej nr 406 w stronę Polic prowadzone są prace torowe na odcinkach: Szczecin Pomorzany – Szczecin Turzyn, Szczecin Turzyn – Szczecin Niebuszewo, Szczecin Niebuszewo – Szczecin Gocław oraz Szczecin Skolwin – Police.
Trwają również prace przy budowie peronów na następujących przystankach: Szczecin Pomorzany, Szczecin Cmentarz Centralny, Szczecin Pogodno, Szczecin Turzyn, Szczecin Żelechowa, Szczecin Drzetowo, Szczecin Golęcino, Szczecin Skolwin, Szczecin Skolwin Północny oraz Police Dąbrówka, Police.
- Wykonawca prowadzi także roboty związane z budową przejść podziemnych na stacji Szczecin Niebuszewo oraz przejścia przy przystanku Szczecin Drzetowo - tłumaczy Bartosz Pietrzykowski. - Na stacji Police realizowana jest budowa dwóch nowych kładek dla pieszych, łączących peron wyspowy z peronem jednokrawędziowym i układem drogowym.
Prace trwają również na odcinkach, na których odbywa się ruch kolejowy. Tak jest na linii kolejowej nr 351 w stronę Stargardu, gdzie trwa przebudowa stacji Szczecin Dąbie oraz na przystanku Szczecin Zdroje.
- Na stacji Szczecin Dąbie obecnie prowadzone są prace na peronie nr 2 oraz budowa przejścia pod torami - informuje Bartosz Pietrzykowski cytowany przez ESKA.pl. - Wykonawca prowadzi również prace związane z budową przejścia pod torami na przystanku Szczecin Zdroje oraz prace związane z przebudową peronu nr 1. Zakończenie zasadniczych prac planowane jest w II kwartale 2025 r.
Linia nr 406 między Szczecinem i Policami, gdzie pociągi będą kursować z częstotliwością nawet co 15 minut, a główną stacją będzie Szczecin Niebuszewo, jest najbardziej kluczowym elementem całej inwestycji. Dopiero po zakończeniu jej przebudowy SKM ruszy "pełną parą". Kiedy to nastąpi?
- Zakończenie zasadniczych prac na linii kolejowej nr 406, w ramach zadania „Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police”, planowane jest do końca 2025 roku - tłumaczy Bartosz Pietrzykowski. - Zakończenie inwestycji, wraz z uzyskaniem wymaganych decyzji i pozwoleń, planowane jest na przełomie pierwszego i drugiego półrocza 2026 roku. Wznowienie ruchu pociągów na linii zakładane jest na początku 2026 roku - informuje rzecznik PKP PLK.