Obwodnica Mierzyna

i

Autor: GDDKiA Szczecin Obwodnica Mierzyna powstanie w ciągu DK10

Jest przetarg na zaprojetowanie obwodnicy Mierzyna. To ważna inwestycja dla całej aglomeracji szczecińskiej

2022-02-02 20:52

Po podpisaniu porozumienia z władzami Szczecina, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie nowego odcinka drogi krajowej nr 10, która z ominięciem Mierzyna połączy Szczecin z planowanym drogowym obejściem miasta w ciągu drogi S6.

Pierwszy krok, czyli porozumienie z miastem było konieczne ze względu na przebieg drogi. Blisko połowa trasy przebiegać ma w granicach administracyjnych Szczecina, m.in. na początkowym odcinku w rejonie centrum handlowego "Ster" na Gumieńcach, a następnie na Krzekowie, w rejonie ul. Łukasińskiego, dlatego inwestycja musi być przygotowywana i realizowana wspólnie przez samorząd i GDDKiA..

- Przetarg obejmuje opracowanie kompletnej dokumentacji niezbędnej do budowy drogi - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 12 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie badań podłoża i opracowanie projektu budowlanego oraz 15 miesięcy na opracowanie projektów wykonawczych. Kryteria wyboru ofert to 60 proc. cena i 40 proc. doświadczenie zespołu projektowego. Otwarcie ofert planowane jest 11 marca.

Czytaj też: Zmiany na ul. Energetyków w Szczecinie. Przed Mostem Długim mogą tworzyć się korki

Efektem postępowania przetargowego będzie trójstronna umowa pomiędzy wykonawcą dokumentacji, GDDKiA i Miastem Szczecin.

- Opracowanie dokumentacji, a następnie złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest kluczowe, aby zachować ważność decyzji środowiskowej, która upływa w 2024 roku - dodaje Mateusz Grzeszczuk.

Obecnie droga krajowa nr 10, na wyjeździe ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej w Lubieszynie, przebiega przez gęsto zabudowany Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z Zachodnim Obejściem Szczecina powstanie węzeł Dołuje, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.

- Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi - mówi Mateusz Grzeszczuk. - Zapewni on właściwy dojazd do obwodnicy Szczecina. Inwestycja przewidziana jest do realizacji łącznie z ZOS.

Czytaj też: Szczecin: Chcieli się ścigać, a potem wydarzyło się coś nieoczekiwanego. Nagranie budzi grozę!

Jaki będzie przebieg nowej DK10?

Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 metrów, to teren miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Na połączeniu z ul. Nasienną planowane jest rondo. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Dołuje. Ten ostatni fragment leżeć będzie w gestii GDDKiA.

Czytaj też: Zapomniany dworzec w Szczecinie z szansą na "drugie życie". Co z opuszczonym zabytkiem na Pomorzanach? [ZDJĘCIA, WIDEO]

Sonda
Czy często stoisz w korkach?
Nowe życie zapomnianego dworca