Jest już fragment tunelu pod Świną. To zaledwie jedna tysięczna całości [ZDJECIA]

2021-04-11 21:01

Tunel pod Świną zaczyna nabierać pierwszych kształtów. "Wyspiarka" wydrążyła już 130 metrów, czyli zaledwie jedną tysięczną. Przed nią jeszcze długa droga, by za kilka miesięcy znów znaleźć się na powierzchni, po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin. Przypomnijmy, tunel łączący wyspy Uznam i Wolin będzie najdłuższą taką przeprawą w Polsce.

Maszyna TBM, która drąży tunel w Świnoujściu, osiągnęła już zakładane tempo drążenia wynoszące około 10 metrów na dobę. W pierwszych rozruchowych dniach tempo drążenia wynosiło 1,5-3 metry na dobę. Łącznie do tej pory zostało wdrążonych 130 metrów tunelu, czyli cała maszyna TBM jest już w wydrążonym tunelu.

- Za około 320 metrów maszynę czeka przystanek - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Przed wejściem pod cieśninę Świna zostaną przeprowadzone prace serwisowe tarczy.

Zobacz też: Ruszyła budowa Wheel of Szczecin. Największy diabelski młyn w Polsce pozostanie na Łasztowni na dłużej

Całkowita długość drążonego tunelu wyniesie 1,44 km, a samo drążenie ma zakończyć się jesienią tego roku. Kolejny rok potrwają dalsze prace związane z wyposażeniem tunelu. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na wrzesień przyszłego roku.

Start maszyny o masie 2700 ton

Rozpoczęcie drążenia było procesem wieloetapowym. Maszyna została z końcem lutego złożona w komorze startowej. Została też wykonana konstrukcja oporowa, która stanowiła tymczasowe zaparcie maszyny w momencie rozpoczęcia drążenia.

- Pierwsze pierścienie obudowy zostały wykonane jeszcze w komorze startowej i zostaną zdemontowane po zakończeniu prac - dodaje Mateusz Grzeszczuk. - Następnie rozpoczęte zostało właściwe drążenie - przebicie ściany okularowej komory startowej, która bierze swoją nazwę od specjalnej uszczelki, wykonanej w miejscu wejścia tarczy TBM. Ta ściana komory startowej posiada specjalne zbrojenie wykonane z kompozytów, tak aby umożliwić bezproblemowe przewiercenie się tarczy TBM.

Po rozpoczęciu drążenia poszczególne segmenty obudowy tunelu wykonywane są już pod ziemią.

Drążenie tunelu maszyną TBM

Maszynę drążącą TBM (ang. Tunnel Boring Machine) mieszkańcy Świnoujścia nazwali w plebiscycie „Wyspiarka”. Jest to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę. Z przodu maszyny znajduje się tarcza urabiająca, która obracając się, drąży tunel. Maszyna TBM w Świnoujściu jest maszyną typu płuczkowego, która jest często stosowana do wykonania tuneli pod rzekami. Przez tarczę podawana jest na przodek płuczka bentonitowa, która stabilizuje ciśnienie przed tarczą i ułatwia odprowadzanie urobku rurami. Następnie w stacji separacji odzyskiwana jest płuczka, co umożliwia używanie jej w obiegu zamkniętym.

Zobacz też: Rewitalizacja na szczecińskiej Łasztowni w ogniu krytyki. "Mocno to siermiężne i mało urodziwe"

Tarczę okala stalowa obudowa. Pod jej osłoną w sposób zautomatyzowany montowane są tubingi - elementy obudowy tunelu. Kolejno umieszczanych jest 8 tubingów, które składają się na pierścień obudowy, od którego maszyna następnie się odpycha przy użyciu siłowników hydraulicznych, rozpoczynając kolejny cykl drążenia. Szerokość poszczególnych pierścieni dla tunelu w Świnoujściu wynosi 1,5 lub 2 metry, a łącznie do wykonania jest 785 pierścieni.

Pozostałe prace

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,44 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Zobacz też: Na nazwach tych zachodniopomorskich miejscowości można połamać sobie język! [GALERIA, TOP 15]

Sonda
Często stoisz w korkach?
Chiński statek Da Chang. Przywiózł maszynę do wiercenia tunelu w Świnoujściu
Nasi Partnerzy polecają