Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Postępy w budowie SKM w styczniu 2022 r.

SKM Szczecin

Jak nie brak chętnych, to drożyzna. Problemy na budowie miejskiej części Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

2022-07-19 20:15

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej wciąż napotyka na różne przeszkody. Problemy związane z kolejową częścią inwestycji są powszechnie znane, jednak inwestycje związane z miejską częścią infrastruktury też nie zawsze idą tak jak planowano.

Galopująca inflacja i rosnące ceny materiałów budowlanych sprawiają, że oferty w przetargach są dużo droższe niż zakłada to budżet. Tak właśnie jest w przypadku otoczenia przystanków Żelechowa i Golęcino, których przebudowa została wyceniona przez potencjalnego wykonawcę blisko o połowę więcej, niż miasto przeznaczyło na inwestycję.

W przetargach na przebudowę otoczenia przystanków Żelechowa i Golęcino wpłynęło po jednej ofercie. Obie zostały złożone przez szczecińską firmę ELBUD, która za budowę infrastruktury wokół przystanku Golęcino zaproponowała ponad 6,6 mln zł, czyli o prawie 2 miliony więcej, niż miasto przeznaczyło na ten cel (4,7 mln zł). Podobnie było w przypadku przystanku Żelechowa, gdzie potencjalny wykonawca wycenił swoje usługi na prawie 6,3 mln zł, gdy miasto zaplanowało wydać 4,2 mln zł.

Czytaj też: Nikt nie chce wybudować otoczenia trzech przystanków SKM Szczecin. Miasto dalej szuka chętnych

Nieciekawie jest również w przypadku otoczenia przystanku SKM Szczecin Pogodno, gdzie w kolejnym już przetargu nie wpłynęła żadna oferta.

Przypomnijmy, w ramach miejskiej części inwestycji zadania obejmują m.in. wykonanie chodników, miejsc postojowych dla samochodów, stojaków na rowery, przebudowę lub budowę fragmentów ulic, a także przebudowę istniejących sieci.

Czytaj też: Pylon jest, ale gdzie jest... przystanek? "Śmieszno-straszna" sytuacja na budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej [ZDJĘCIA, WIDEO]

Prace obejmujące budowę miejskiej części przystanków SKM w jednych miejscach zostało zakończone, w innych prace trwają, a jeszcze w innych trwają przygotowania do ich rozpoczęcia. Gotowy jest już m.in. węzeł przesiadkowy w Podjuchach, otoczenie przystanku Niemierzyn, prace dobiegają końca w rejonie przystanków Pomorzany i Zdunowo.

Zdecydowanie gorzej wygląda sytuacja na kolejowej części inwestycji. Jak poinformował w ubiegłym tygodniu prezydent Szczecina Piotr Krzystek, szanse na zakończenie prac przez PKP PLK do końca 2023 roku są nierealne. Przypomnijmy, inwestycja miała pierwotnie być gotowa w 2022 roku.

Czytaj też: Był już wykonawca... ale się wycofał. Kto zagospodaruje otoczenie przystanku Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej?

Sonda
Czy wierzysz w to, że SKM powstanie w Szczecinie?
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Postępy nie napawają optymizmem