12 i 18-metrowe autobusy napędza czterosuwowy, rzędowy, wysokoprężny, chłodzony cieczą - spełniający normę emisji spalin EURO VI silnik diesla oraz elektryczna jednostka napędowa zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim. W autobusach znajdują się ładowarki do urządzeń mobilnych oraz przyciski sygnalizacji alarmowej schowane w obudowie uniemożliwiającej przypadkowe uruchomienie, oznakowane alfabetem Brailla – świetlna i dźwiękowa.
Przeczytaj również: Idą zmiany w zakazie handlu. "Żabki" w niedzielę będą jednak zamknięte?
Ułatwieniem dla pasażerów są duże piktogramy, które wskazują miejsca dla wózków i rowerów, a także, co jest nowością, miejsca dla osób z psami - przewodnikami.
Obecnie trwają szkolenia pracowników i odbiory nowych pojazdów. Na trasie będzie je można zobaczyć jeszcze w tym roku.
Koszt zakupu 16 nowych autobusów hybrydowych to ponad 41 milionów złotych, z czego 27 milionów pochodzi z unijnego dofinansowania.
Dlaczego hybrydy?
Wraz z rozwojem motoryzacji i w odpowiedzi na proekologiczną politykę transportową Gmina Miasto Szczecin zdecydowało się na zakup pojazdów o napędzie hybrydowym (połączenie silnika spalinowego i elektrycznego). Zaletą tych silników jest to, że mogą pracować na przemian lub jednocześnie, w zależności od potrzeb.
Nowe autobusy pojawią się na liniach trudnych, których trasa przebiega przez centrum miasta, przez co kierowcy stoją w korkach i muszą często hamować. Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W układach takich całość sterowana jest przez system elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii. Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin (obecnie spełniają najbardziej rygorystyczne normy w tym zakresie) oraz hałasu. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część energii gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co również wpływa na powstawanie oszczędności.
Autobusy hybrydowe posiadają ponadto możliwość wyłączenia silnika spalinowego np. podczas przejazdu przez zabytkowe części miast w celu ochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń.