Oferta firmy Strabag o wartości nieco ponad 76 milionów złotych została wybrana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Stargardu w ciągu DK20.
- To efekt przeprowadzonej analizy siedmiu złożonych w tym postępowaniu przetargowym ofert wykonawców - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Pozostali oferenci mają 10 dni na ewentualne odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2024-2027.
Projekt i budowa drogi w 17 miesięcy
Wykonawca będzie miał 17 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na roboty budowlane przewidziano 15 miesięcy. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Oddanie obwodnicy do ruchu planowane jest na 2027 rok.
Obwodnica wyprowadzi ostatnią drogę krajową ze Stargardu
Od kilkunastu lat, dzięki południowej obwodnicy, kierowcy omijają miasto korzystając z drogi ekspresowej S10. Za kilka lat z centrum Stargardu zniknie także DK20.
- Trasa ta obecnie prowadzi od węzła Stargard Wschód na S10 przez miejscowości Święte i Strachocin do miasta, gdzie na trasie przejazdu jest wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań - podkreśla Mateusz Grzeszczuk. - Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, zmniejszając hałas i ograniczając inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego.
Skróci się też dystans jaki będą pokonywać kierowcy. Obecnie długość DK20 od węzła Stargard Wschód przez miasto to 7,4 km, zaś przejazd obwodnicą będzie krótszy o 2,9 km.
- Biorąc pod uwagę charakterystykę drogi w mieście (ograniczona prędkość, skrzyżowania i przejścia dla pieszych) obwodnica skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie - dodaje przedstawiciel GDDKiA.
Trasa na wschód od miasta
Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Droga rozpocznie się od węzła Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10. W ramach inwestycji planowana jest przebudowa połączenia S10/DK20 po północnej stronie węzła. Trasa obwodnicy będzie prowadziła w kierunku północnym. Przejdzie przez dolinę rzeki Krąpiel, następnie drogę powiatową Strachocin – Sułkowo, gdzie zaplanowano budowę wiaduktu w ciągu drogi powiatowej. Dalej obwodnica przejdzie nad linią kolejową nr 202 Stargard – Gdańsk i włączy się w obecny przebieg DK20 około 500 metrów za granicą miasta Stargard.
Polecany artykuł:
100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic poza obwodnicą Stargardu znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. W budowie jest obwodnica Gryfina w ciągu DK31 (zakończenie planowane w IV kwartale tego roku) oraz Szczecinka w ciągu DK20 (zakończenie planowane w II kwartale przyszłego roku). W lutym tego roku podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szwecji w ciągu DK22.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany i w ubiegłym roku uzyskana decyzja ZRID. Inwestycja planowana jest do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).
Trwają przetargi na realizację obwodnic Wałcza i Rusinowa na DK22. Dla obwodnicy Wałcza jest już wybrany wykonawca, do podpisania umowy brakuje jeszcze zakończenia kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, natomiast dla obwodnicy Rusinowa trwają ostatnie formalności przed wyborem oferty najkorzystniejszej. W tym roku planowany jest przetarg na obwodnicę Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, która jako ostatnia ze wszystkich zachodniopomorskich inwestycji z Programu 100 obwodnic uzyskała decyzję środowiskową będą prowadzone dalsze prace przygotowawcze.