Strefy czystego transportu to już codzienność w wielu europejskich metropoliach. Jednym z przykładów jest Berlin, gdzie żeby wjechać do centrum, samochód musi spełniać okreslone normy emisji spalin i posiadać odpowiednią naklejkę na szybie. Jej brak może skutkować wysokim mandatem. Wkrótce, bo już w połowie 2024 roku takie strefy mają pojawić się w dwóch polskich miastach - w Krakowie i Warszawie.
Żeby wprowadzenie stref czystego transportu było w Polsce możliwe, konieczne było wprowadzenie zmian w przepisach, by te nie okazały się dziurawe. A jedną z takich luk prawnych był brak informacji o normach emisji spalin Euro pojazdów w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Wkrótce takie dane będą widniały w systemie CePiK. Każdy będzie mógł je również sprawdzić również w usłudze Historia Pojazdu czy w zakładce Mój Pojazd w aplikacji mObywatel. To nie tylko pozwoli na weryfikacje pojazdów, które będą mogły wjechać do "ekologicznych" stref w miastach, ale także ułatwi decyzję o kupnie pojazdu z rynku wtórnego. Potencjalny nabywca zyska bowiem kolejną ważną informację o samochodzie, który planuje kupić.
Dotychczas takie dane były zbierane w przypadku nowych pojazdów, które zostały zarejestrowane po 2017 roku. Teraz informacje o normach emisji spalin Euro będą one dotyczyć wszystkich aut.
W jaki sposób zostaną określone normy emisji spalin dla wszystkich pojazdów? Jak informuje serwis autokult.pl, za wszystko będzie odpowiadał specjalny algorytm, który najpierw sprawdzi czy dany pojazd posiada w dowodzie rejestracyjnym odpowiednią adnotację. Jeśli takiej informacji nie będzie, norma zostanie określona przez systemową analizę danych, w której pod uwagę zostaną wzięte takie dane jak rok produkcji, marka, typ, wariant i wersja pojazdu, a także pojemność i moc silnika oraz norma Euro występująca dla pojazdów z grupy dla danego klucza. Jeżeli na tej podstawie nie uda się ustalić właściwej normy, dane zostaną uzupełnione na podstawie wytycznych zawartych w rozporządzeniu ministra infrastruktury o szczegółowych czynnościach organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu.