Tegoroczna edycja Pucharu Polski klasy 505 to sześć imprez w różnych miejscach kraju. Szczęśliwymi gospodarzami byli m.in. Puck, Zbąszyń, Kamień Pomorski i Krynica Morska. Ostatnie wyścigi na finał sezonu odbędą się 30 września i 1 października w Szczecinie, dokąd regaty przeniesione zostały z Gdyni.
505 to jedna z najszybszych jednokadłubowych łodzi mieczowych na świecie. Ich cechą charakterystyczną są „skrzydlaty” kształt kadłuba oraz wielki, 27-metrowy, symetryczny spinaker.
505-tka została zaprojektowana w 1953 roku przez Johna Westella. Początkowo 18-stopowy jacht o nazwie Coronet, kandydat na nową klasę olimpijską, został zmodyfikowany na prośbę francuskiego stowarzyszenia żeglarskiego Canteon. Członkowie tej floty ścigali się na jachtach formuły dość mocno otwartej z ograniczeniem długości do 5 m. Przepisy Canteonu pozwalały jednak na 5 cm tolerancji długości kadłuba i gdy konstruktor modyfikował Coroneta, wykorzystał maksymalną długość dozwoloną przepisami. Stąd nazwa – 505. Łódź szybko znalazła swoich zwolenników. Wybudowano już ponad 9 tysięcy egzemplarzy.
Przeczytaj również: Szczecin ma nowego milionera!
Podejście do ścigania się i żeglowania na "pięćsetpiątkach" jest wyjątkowe. Wielu zawodników ma na koncie tytuły olimpijskie oraz tytuły Mistrzostw Świata w innych klasach. Pomimo to, w klasie 505 nikt nie ukrywa łódek pod pokrowcem i nie trzyma ustawień jachtu w tajemnicy.
Załogi wspierają się, przekazując sobie wszelkie informacje dotyczące trymu i ustawiania łodzi, technik żeglowania, taktyki itp. Zwyczajowo na imprezach rangi Mistrzostw Świata najlepsze ekipy udostępniają swoje jachty – można je obejrzeć, fotografować i mierzyć. Niedoświadczone załogi zawsze mogą liczyć na pomoc bardziej zaawansowanych kolegów. Pozwala to szybko robić postępy w regatowej edukacji.
"Im szybciej żeglują załogi, z którymi się ścigam, tym szybciej będę żeglował" – to motto dobrze oddaje filozofię klasy.
Organizatorem regat jest Centrum Żeglarskie w Szczecinie przy współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Klasy 505.
Program regat:
Piątek, 29 września
18.00 – 20.00 – trening dla ochotników, zapisy do regat
Sobota, 30 września
8.00 – 8.30 – zapisy do regat
8.00 – 9.30 – poranna kawa
9.30 – odprawa sterników
11.00 – rozpoczęcie wyścigów (4 wyścigi)
Niedziela, 1 października
8.00 – 9.30 – poranna kawa
10.00 – rozpoczęcie wyścigów (3 wyścigi)