Wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał decyzję lokalizacyjną dla przebudowy linii kolejowej nr 273 między wiaduktem na ul. Krygiera i Żydowcami.
- To ważna inwestycja, o którą od lat zabiegał Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie – mówi wojewoda. - Inwestycja ma na celu zapewnienie właściwego prześwitu dla lodołamaczy, przepływających pod mostem na Regalicy. Pozwoli na jednoczesny ruch pociągów i żeglugę, bez konieczności postojów.
W ramach inwestycji częściowo rozebrany zostanie stary oraz wybudowany będzie nowy most na Regalicy, przebudowana zostanie stacja Szczecin Podjuchy, a także rozebrana stara infrastruktura kolejowa.
Zabytkowy most kolejowy nad Regalicą - historia
Kolejowy most zwodzony nad Regalicą jest prawdziwym unikatem. Jest bowiem obecnie jedynym czynnym tego typu obiektem w Polsce. Powstał podczas budowy linii kolejowej Szczecin – Wrocław w 1877 roku. Powstało wówczas przęsło obrotowe, które w latach 1933-1935 zostało zastąpione przęsłem zwodzonym z przeciwwagą. Podobnie jak większość szczecińskich mostów i wiaduktów w 1945 roku został wysadzony w powietrze przez wycofujących się Niemców. Obiekt zrekonstruowano w 1949 roku.
Mechanizm podnoszenia mostu działa w dość oryginalny sposób. Mianowicie po obu stronach toru na przęśle podnoszonym znajdują się 2 wycinki kół zębatych, do których sztywno przymocowana jest część podnoszona. Przetaczanie po listwach zębatych powoduje podnoszenie przęsła. Ciężar części podnoszonej zrównoważony jest przez masywną przeciwwagę. Cały most składa się z pięciu przęseł. Jego całkowita długość wynosi około 262 metry, przęsło zwodzone mierzy około 17,5 metra.
Podobny obiekt, już nieczynny, znajduje się w niemieckim Anklam.