Zwodzony most kolejowy w Podjuchach

i

Autor: Grzegorz Kluczyński

Szczecin: To jedyny taki most kolejowy w Polsce. Wkrótce przejdzie do historii

2020-11-05 8:22

Wielkimi krokami zbliża się przebudowa linii kolejowej w kierunku Gryfina i budowa nowego mostu nad Regalicą. Oznacza to, że nie tylko poprawi się jakość ruchu kolejowego i transportu rzecznego, ale także koniec eksploatacji zabytkowej zwodzonej przeprawy, która jest jedyną tego typu w Polsce.

Wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał decyzję lokalizacyjną dla przebudowy linii kolejowej nr 273 między wiaduktem na ul. Krygiera i Żydowcami.

- To ważna inwestycja, o którą od lat zabiegał Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie – mówi wojewoda. - Inwestycja ma na celu zapewnienie właściwego prześwitu dla lodołamaczy, przepływających pod mostem na Regalicy. Pozwoli na jednoczesny ruch pociągów i żeglugę, bez konieczności postojów.

W ramach inwestycji częściowo rozebrany zostanie stary oraz wybudowany będzie nowy most na Regalicy, przebudowana zostanie stacja Szczecin Podjuchy, a także rozebrana stara infrastruktura kolejowa.

Zabytkowy most kolejowy nad Regalicą - historia

Kolejowy most zwodzony nad Regalicą jest prawdziwym unikatem. Jest bowiem obecnie jedynym czynnym tego typu obiektem w Polsce. Powstał podczas budowy linii kolejowej Szczecin – Wrocław w 1877 roku. Powstało wówczas przęsło obrotowe, które w latach 1933-1935 zostało zastąpione przęsłem zwodzonym z przeciwwagą. Podobnie jak większość szczecińskich mostów i wiaduktów w 1945 roku został wysadzony w powietrze przez wycofujących się Niemców. Obiekt zrekonstruowano w 1949 roku.

Mechanizm podnoszenia mostu działa w dość oryginalny sposób. Mianowicie po obu stronach toru na przęśle podnoszonym znajdują się 2 wycinki kół zębatych, do których sztywno przymocowana jest część podnoszona. Przetaczanie po listwach zębatych powoduje podnoszenie przęsła. Ciężar części podnoszonej zrównoważony jest przez masywną przeciwwagę. Cały most składa się z pięciu przęseł. Jego całkowita długość wynosi około 262 metry, przęsło zwodzone mierzy około 17,5 metra.

Podobny obiekt, już nieczynny, znajduje się w niemieckim Anklam.

Czy dobrze znasz slang kolejowy?

Pytanie 1 z 10
"Badyle" to określenie:
Wyjątkowy 1 listopada w Szczecinie. Pustki przed największym cmentarzem w Polsce