Nowy statek dla Urzędu Morskiego
Nowy statek, który powstanie w Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”, będzie służył do obsługi oznakowania nawigacyjnego na torach wodnych Szczecin – Świnoujście, Zalewie Szczecińskim i Zalewie Kamieńskim. Jednostka ma zostać zwodowana za 1,5 roku i zastąpi wysłużoną „Galaktykę”.
- To jest właśnie ta repolonizacja gospodarki w praktyce, dlatego że za pieniądze z budżetu państwa, na zlecenie Urzędu Morskiego tę budowę wykona polska stocznia. I co istotne, wykona wraz z podwykonawcami, z firmami, które znajdują się tutaj, na miejscu, z firmami polskimi, szczecińskimi – podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Nowoczesna jednostka z klasą lodową
Nowy statek będzie miał 30 metrów długości i zostanie wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne. Dzięki klasie lodowej będzie mógł samodzielnie żeglować w trudnych warunkach lodowych, co umożliwi utrzymanie torów wodnych i łamanie lodu.
- To będzie druga w naszej flocie jednostka pod względem wielkości. Jeżeli chodzi o Szczecin, będzie oczywiście jednostką flagową – powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz.
Wsparcie dla przemysłu stoczniowego
Budowa nowego statku w Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” to ważny krok dla ożywienia lokalnego przemysłu stoczniowego. Inwestycja zapewni pracę stoczni i jej podwykonawcom, a także przyczyni się do rozwoju kompetencji i technologii w regionie.
Prezes Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” Radosław Kowalczyk ocenił, że "to bardzo dobry czas, żeby rozpocząć współpracę stoczni z przemysłem stoczniowym prywatnym i w takiej też formule ten statek zostanie wybudowany”.
Stocznia Szczecińska „Wulkan” – historia
Stocznia Szczecińska "Wulkan" działa na terenach dawnej Stoczni Szczecińskiej SA (w czasach PRL Stoczni Szczecińskiej im. Adolfa Warskiego), największego zakład przemysłu okrętowego w regionie. W latach 2002-2009 funkcjonowała jako Stocznia Szczecińska Nowa, będąca w 100 proc. własnością państwa. Po likwidacji stoczni na bazie jej majątku stworzono Szczeciński Park Przemysłowy, w którym działalność prowadziło kilkadziesiąt prywatnych firm. Reaktywację stoczni, za rządów PiS, symbolizowała "stępka" pod budowę pierwszego z serii promów, które miały być budowane w Szczecinie, ale planów tych nie zrealizowano. W ostatnich latach stocznia "Wulkan" budowała 235-metrowy dok dla Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" w Szczecinie.

i