Społeczny audyt roweru miejskiego

i

Autor: Szczeciński Ruch Miejski Społeczny audyt roweru miejskiego

Rowery miejskie pod lupą mieszkańców. Wyniki nie zachwycają... [WIDEO, INFOGRAFIKI]

2018-07-05 19:39

Problemy z wypożyczeniem, uszkodzone lampki i siodełka, niedziałające przerzutki... To tylko część usterek, których dopatrzyli się przedstawiciele Szczecińskiego Ruchu Miejskiego w działaniu Bike_S. Jakie były wyniki społecznego audytu przeprowadzonego w czerwcu? Raczej mało zadowalające.

W sierpniu miną cztery lata od uruchomienia w Szczecinie systemu rowerów miejskich. Miejscy aktywiści postanowili więc wziąć go "pod lupę" i sprawdzić jego działanie. Wspólnie z autorem kanału "Szczeciński Holender" w serwisie YouTube, przeprowadzili społeczny audyt systemu Bike_S.

Przeczytaj również: Rowerowy ranking miast 2018. Jak wypadł Szczecin? Dość słabo... [INFOGRAFIKI]

Sprawdzonych zostało łącznie 21 stacji w dzielnicach Śródmieście, Prawobrzeże, Zachód i Północ. Podczas testów dokonano 75 prób wypożyczenia rowerów, z czego powodzeniem zakończyło się 65. Sprawdzony został także stan techniczny 65 losowo wybranych rowerów miejskich, czyli około 9 procent wszystkich rowerów. Jakie były efekty tego audytu?

Społeczny audyt roweru miejskiego

i

Autor: Szczeciński Ruch Miejski Społeczny audyt roweru miejskiego

Problemy z wypożyczeniem

Jedną z usterek, która pojawia się najczęściej w rozmowach dotyczących funkcjonowania systemu Bike_S są kłopoty z wypożyczeniem rowerów.

- Większości wypożyczeń dokonywaliśmy poprzez panel znajdujący się na stacji - mówi Marcin Szneider ze Szczecińskiego Ruchu Miejskiego. - Kilku wypożyczeń dokonaliśmy poprzez aplikację Nextbike. W przypadku problemów z wypożyczeniem próbę powtarzaliśmy jeszcze dwukrotnie, zgodnie z regułą "do trzech razy sztuka".
Już pierwszego dnia audytu pojawił się poważny problem z wypożyczeniem rowerów. Powodem była awaria całego systemu, która miała miejsce 19 czerwca po południu.

Społeczny audyt roweru miejskiego

i

Autor: Szczeciński Ruch Miejski Społeczny audyt roweru miejskiego

Istotnym problemem są także wypożyczenia, które de facto nie dochodzą do skutku, ponieważ rower nie daje się wypiąć z zamka, a mimo wszystko system uznaje go za wypożyczony i nalicza opłaty. Taka sytuacja miała również miejsce.

Przeczytaj również: Inwazja latających mrówek. Są obrzydliwe i potrafią dokuczyć! Czy są dla nas groźne?

- 22 czerwca dokonaliśmy trzykrotnej próby wypożyczenia roweru ze stacji "Pętla Słoneczne". Bezskutecznie. System jednak zarejestrował wypożyczenie - dodaje Marcin Szneider. - Rower został zwrócony następnego dnia na stacji "Rondo Giedroycia" a mnie naliczono opłatę w wysokości 68 złotych. Reklamację uznano.

Niedziałające oświetlenie

Lampki w rowerach miejskich działają dzięki magnesowi, który pod wpływem ruchu kół produkuje energię do zasilania. Sprawność świateł była więc sprawdzana dopiero po przejechaniu przynajmniej kilkudziesięciu metrów. Okazało się jednak, że w 65 sprawdzonych rowerach aż 39 miało niesprawne światła. Część rowerów w ogóle nie posiadała lampek.

Siodełka bez możliwości regulacji

Problemy występowały także w przypadku prób dostosowania wysokości siodełka do wzrostu rowerzysty. Częstym problemem było zakleszczenie przekładni i brak możliwości regulacji.

- Dyskwalifikujące dla nas były również siodełka odchylone od poziomu - mówi Marcin Szneider. - Tu regulacji można dokonać tylko przy użyciu specjalnego klucza. Częstym problemem były też brudne okolice przekładni - po regulacji trzeba liczyć się z umorusanymi rękoma - dodaje.

Problemy z biegami

W testowanych rowerach brakowało często plastikowej osłony manetki zmiany biegów. To jednak nie decydowało o negatywnym zakwalifikowaniu roweru. Najważniejsze było działanie biegów. Zdarzało się jednak, że biegi przeskakiwały same, bądź zmiana biegu w manetce nie powodowała zmiany w mechanizmie.

Hamulce raczej sprawne, ale usterek nie brakowało...

Najmniej zastrzeżeń testerzy mieli do hamulców przednich. Większość z nich działała dobrze. W kilku przypadkach pomimo maksymalnego przyciśnięcia hamulca, efekt był raczej mizerny.

- Oprócz tego znaleźliśmy jeszcze 15 usterek znacząco pogarszających komfort, bądź bezpieczeństwo jazdy - wylicza Marcin Szneider. - W czterech rowerach nie działał dzwonek lub w ogóle go nie było. Dwa rowery miały scentrowane przednie koło. W siedmiu rowerach był problem z pedałami - skrzypiały, były luźne, lub przekrzywione.

Społeczny audyt roweru miejskiego

i

Autor: Szczeciński Ruch Miejski Społeczny audyt roweru miejskiego

Kilkudniowe testy przyniosły raczej słabe wyniki. W sumie na 65 sprawdzonych rowerów, zaledwie 12 egzemplarzy było w pełni sprawnych.

Społeczny audyt roweru miejskiego

i

Autor: Szczeciński Ruch Miejski Społeczny audyt roweru miejskiego

W audycie uczestniczyli: Maciek z kanału "Szczeciński Holender", Marcin Szneider, Karolina Janiszewska, Anna Bielecka i Szymon Skorupski.

Przeczytaj również: Nie zgadzasz się z wynikiem matury? Możesz złożyć odwołanie do OKE!

Zobacz #TOWIDEO: