W sierpniu miną cztery lata od uruchomienia w Szczecinie systemu rowerów miejskich. Miejscy aktywiści postanowili więc wziąć go "pod lupę" i sprawdzić jego działanie. Wspólnie z autorem kanału "Szczeciński Holender" w serwisie YouTube, przeprowadzili społeczny audyt systemu Bike_S.
Przeczytaj również: Rowerowy ranking miast 2018. Jak wypadł Szczecin? Dość słabo... [INFOGRAFIKI]
Sprawdzonych zostało łącznie 21 stacji w dzielnicach Śródmieście, Prawobrzeże, Zachód i Północ. Podczas testów dokonano 75 prób wypożyczenia rowerów, z czego powodzeniem zakończyło się 65. Sprawdzony został także stan techniczny 65 losowo wybranych rowerów miejskich, czyli około 9 procent wszystkich rowerów. Jakie były efekty tego audytu?
Problemy z wypożyczeniem
Jedną z usterek, która pojawia się najczęściej w rozmowach dotyczących funkcjonowania systemu Bike_S są kłopoty z wypożyczeniem rowerów.
- Większości wypożyczeń dokonywaliśmy poprzez panel znajdujący się na stacji - mówi Marcin Szneider ze Szczecińskiego Ruchu Miejskiego. - Kilku wypożyczeń dokonaliśmy poprzez aplikację Nextbike. W przypadku problemów z wypożyczeniem próbę powtarzaliśmy jeszcze dwukrotnie, zgodnie z regułą "do trzech razy sztuka".
Już pierwszego dnia audytu pojawił się poważny problem z wypożyczeniem rowerów. Powodem była awaria całego systemu, która miała miejsce 19 czerwca po południu.
Istotnym problemem są także wypożyczenia, które de facto nie dochodzą do skutku, ponieważ rower nie daje się wypiąć z zamka, a mimo wszystko system uznaje go za wypożyczony i nalicza opłaty. Taka sytuacja miała również miejsce.
Przeczytaj również: Inwazja latających mrówek. Są obrzydliwe i potrafią dokuczyć! Czy są dla nas groźne?
- 22 czerwca dokonaliśmy trzykrotnej próby wypożyczenia roweru ze stacji "Pętla Słoneczne". Bezskutecznie. System jednak zarejestrował wypożyczenie - dodaje Marcin Szneider. - Rower został zwrócony następnego dnia na stacji "Rondo Giedroycia" a mnie naliczono opłatę w wysokości 68 złotych. Reklamację uznano.
Niedziałające oświetlenie
Lampki w rowerach miejskich działają dzięki magnesowi, który pod wpływem ruchu kół produkuje energię do zasilania. Sprawność świateł była więc sprawdzana dopiero po przejechaniu przynajmniej kilkudziesięciu metrów. Okazało się jednak, że w 65 sprawdzonych rowerach aż 39 miało niesprawne światła. Część rowerów w ogóle nie posiadała lampek.
Siodełka bez możliwości regulacji
Problemy występowały także w przypadku prób dostosowania wysokości siodełka do wzrostu rowerzysty. Częstym problemem było zakleszczenie przekładni i brak możliwości regulacji.
- Dyskwalifikujące dla nas były również siodełka odchylone od poziomu - mówi Marcin Szneider. - Tu regulacji można dokonać tylko przy użyciu specjalnego klucza. Częstym problemem były też brudne okolice przekładni - po regulacji trzeba liczyć się z umorusanymi rękoma - dodaje.
Problemy z biegami
W testowanych rowerach brakowało często plastikowej osłony manetki zmiany biegów. To jednak nie decydowało o negatywnym zakwalifikowaniu roweru. Najważniejsze było działanie biegów. Zdarzało się jednak, że biegi przeskakiwały same, bądź zmiana biegu w manetce nie powodowała zmiany w mechanizmie.
Hamulce raczej sprawne, ale usterek nie brakowało...
Najmniej zastrzeżeń testerzy mieli do hamulców przednich. Większość z nich działała dobrze. W kilku przypadkach pomimo maksymalnego przyciśnięcia hamulca, efekt był raczej mizerny.
- Oprócz tego znaleźliśmy jeszcze 15 usterek znacząco pogarszających komfort, bądź bezpieczeństwo jazdy - wylicza Marcin Szneider. - W czterech rowerach nie działał dzwonek lub w ogóle go nie było. Dwa rowery miały scentrowane przednie koło. W siedmiu rowerach był problem z pedałami - skrzypiały, były luźne, lub przekrzywione.
Kilkudniowe testy przyniosły raczej słabe wyniki. W sumie na 65 sprawdzonych rowerów, zaledwie 12 egzemplarzy było w pełni sprawnych.
W audycie uczestniczyli: Maciek z kanału "Szczeciński Holender", Marcin Szneider, Karolina Janiszewska, Anna Bielecka i Szymon Skorupski.
Przeczytaj również: Nie zgadzasz się z wynikiem matury? Możesz złożyć odwołanie do OKE!
Zobacz #TOWIDEO: