Rowerowy ranking miast 2018. Jak wypadł Szczecin? Dość słabo... [INFOGRAFIKI]

2018-07-03 19:35

W rowerowym wyścigu największych miast w Polsce Szczecin wlecze się z tyłu peletonu. I to dosłownie. Znajdujemy się na szarym końcu zestawienia.  

Liczby mówią same za siebie. Żeby w Szczecinie jeździło się wygodnie i bezpiecznie, miasto musi zainwestować w uzupełnienie rowerowej infrastruktury, która jest poszatkowana i niespójna, a jej jakość często pozostawia wiele do życzenia.

Słaba infrastruktura

W zestawieniu przygotowanym przez Morizon.pl Szczecin wypadł najgorzej pod względem infrastruktury rowerowej. Według danych z 2017 roku, na każdy kilometr powierzchni przypada tu zaledwie niecałe 450 metrów ścieżek i pasów rowerowych, kontrapasów lub ciągów pieszo-rowerowych. Ich łączna długość to 135 km, co jest drugim najniższym wynikiem w kraju – pod tym względem nasze miasto wyprzedza jedynie znacznie mniejszą Bydgoszcz.

Przeczytaj również: Pierwszy lot się nie udał. Młodemu sokołowi pomogli wolontariusze i strażacy! [ZDJĘCIA]

Wypadki: jest nienajgorzej

Mimo braku odpowiedniej infrastruktury, w mieście rowerzyści mogą się czuć całkiem bezpiecznie. W ubiegłym roku w Szczecinie doszło do zaledwie 37 wypadków z ich udziałem. Mniej odnotowano tylko w Lublinie. Pod względem liczby wypadków na 100 tysięcy mieszkańców miasto uplasowało się w samym środku rankingu ze współczynnikiem 9,1. To wynik lepszy od uchodzącego za jedno z najbardziej rowerowych miast w kraju Wrocławia, gdzie przypada nieco ponad 14 wypadków na 100 tys. mieszkańców, ale gorszy od Warszawy ze współczynnikiem 7,9 czy prowadzącej pod względem bezpieczeństwa Bydgoszczy (5,4).

Rowerowy ranking miast 2018: Szczecin

i

Autor: Morizon.pl Rowerowy ranking miast 2018: Szczecin

Rower miejski

Jak w porównaniu z innymi miastami spisuje się system Bike_S, czyli szczeciński rower miejski? Nienajgorzej – w tej kategorii miasto zajęło 6. miejsce. W ciągu czterech lat baza dostępnych do wypożyczenia rowerów urosła do 760 pojazdów, co daje jeden rower na 547 mieszkańców. W całym mieście działa 87 stacji – więcej niż we Wrocławiu, Katowicach i Bydgoszczy. Ich zagęszczenie nie jest jednak zbyt duże – ze współczynnikiem 0,29 stacji na 1 km2 Szczecin pod tym względem plasuje się na 6. miejscu spośród dziesięciu największych miast Polski.

Może być lepiej

Pomimo dość słabego wyniku, Szczecin ma szanse na jego poprawę. W mieście wciąż przybywa dróg dla rowerów. Obecnie trwa budowa nowego odcinka wzdłuż ulicy 26 Kwietnia. Niestety nie wszystkie planowane inwestycje mają szansę na szybką realizację, czego przykładem może być łącząca istniejące szlaki droga dla rowerów wzdłuż al. Piastów i ul. Ku Słońcu, której projekt został odłożony na półkę, a dofinansowanie unijne ostatecznie przepadło.

Stale rosnącą popularnością cieszy się jednak system roweru miejskiego, notując rekordowe liczby wypożyczeń. Krótko mówiąc: szczecinianie lubią rowery, jednak nie zawsze mają możliwość, by móc na nich komfortowo podróżować po mieście.

Więcej informacji o rankingu oraz wybrane trasy rowerowe dla okolic Szczecina można znaleźć na stronie Morizon.pl.

Przeczytaj również: Tak się kiedyś wypoczywało nad morzem! Zobaczcie archiwalne zdjęcia sprzed ponad 60 lat! [GALERIA]

Zobacz #TOWIDEO:

Nasi Partnerzy polecają