Banki będą zwracać pieniądze

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Banki będą zwracać pieniądze

Po decyzji UOKiK banki będą musiały zwrócić klientom pieniądze. Kto ile dostanie? Jak otrzymać zwrot?

2018-07-25 23:27

UOKiK prowadzi postępowania dotyczące informowania klientów o podwyżkach w opłatach na nośniku, który nie jest trwały. Banki będą wypłacać swoim klientom rekompensaty za nieprawidłowo naliczone opłaty. Sprawdźcie, kto i na jakich warunkach może otrzymać zwrot pieniędzy.  

Sprawa dotyczy następujących banków: Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, Deutsche Bank, Idea Bank ING Banku Śląskiego, Pekao SA, i Plus Bank. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował sposób naliczania opłat i informowania o nich klientów banków.

Banki podnosiły opłaty za prowadzenie kont i inne usługi, a informowały o tym jedynie za pomocą bankowości elektronicznej, przez co klient, który nie zaglądał przez dłuższy czas na swoje elektroniczne konto mógł być zaskoczony - takie praktyki zakwestionował UOKiK, w efekcie banki zobowiązały się wypłacić Klientom rekompensaty w różnej formie.

Alior Bank zwróci pieniądze za lata 2014-2016

Alior Bank (w tym klienci T-Mobile Usługi Bankowe i przejętego przez Alior Bank – Banku BPH): rozliczy się z opłat i prowizji za lata 2014-2016, a także nie będzie pobierał opłat za wznowienie naklejki zbliżeniowej przez 36 miesięcy. Niektórzy klienci będą mogli wybrać brak opłat przez miesiąc za: za kartę debetową lub za wypłatę z bankomatów z konta Freemium, lub za kartę kredytową, lub obniżenie oprocentowania salda limitu odnawialnego.

Przeczytaj również: Uważajcie, co pijecie! Bakterie E. Coli w wodzie niegazowanej! GIS wycofał ją ze sprzedaży!

Zmiany w banku Millennium

Bank w ciągu roku wdroży zmiany, dzięki którym zastosuje się to wymogów trwałego nośnika. To pierwszy bank, który zaproponował, że zastosuje konkretne rozwiązanie. Millennium rozliczy się z nadpłat za kartę i zaproponuje darmowe przelewy natychmiastowe przez miesiąc.

BZ WBK informował tylko elektronicznie

UOKIK uznał, że skoro bank nie wysłał informacji o zmianach w formie papierowej lub na płycie cd, mógł w ten sposób naruszyć interesy klientów. Bank wprowadził zmiany do regulaminów oraz do cenników dla kont i kart, ale nie wskazał podstawy prawnej i nie podał okoliczności zasadności wprowadzenia zmian. Teraz bank proponuje klientom bezpłatne podpisanie aneksu do umowy. Można to zrobić w placówce.

Przeczytaj również: SZOK! Wilki zaatakowały gospodarstwo... i żywcem zjadły psa!

Rekompensaty otrzymają osoby, które w dniach od 1 stycznia 2014 roku do 31 lipca 2016 miały podpisaną umowę z bankiem.

O tym, kto otrzyma pieniądze i ile można przeczytać na stronie banku.

Deutsche Bank - darmowe bankomaty

Deutsche Bank rozliczy się z opłat i prowizji. Niektórzy klienci będą mogli za darmo przez miesiąc wypłacać gotówkę z bankomatów.

Zwroty w Idea Bank

Bank odda klientom nadpłaty oraz zaoferuje miesięczną lokatę z oprocentowaniem 3 proc. Ponadto przez rok nie będzie podwyższał opłat za prowadzenie rachunków oraz kartę debetową.

ING Bank Śląski: Opłaty, których miało nie być

ING Bank Śląski obiecywał klientom, że opłat za kartę debetową nie będzie w przypadku, gdy klient w danym miesiącu zrobi nią zakupy na konkretną kwotę. Zdarzało się jednak, że transakcja była rozliczana w kolejnym miesiącu, przez co opłaty i tak były naliczane.

Bank zwróci tak pobrane opłaty posiadaczom kart Visa Zbliżeniowa, Visa NFC, Debit MasterCard Zbliżeniowa. Klienci muszą jednak złożyć stosowny wniosek o zwrot opłat.

Przeczytaj również: Tesco i Makro wycofują kilkadziesiąt rodzajów produktów! W mrożonkach wykryto groźną bakterię, która może powodować zapalenie opon mózgowych!

Rekompensaty w Pekao SA

Bank rozliczy się z konsumentami oraz przez 3 miesiące bank zaoferuje za darmo: polecenia zapłaty, zlecenia stałe, przelewy w oddziałach.

Darmowe bankomaty w Plus Bank

Bank rozliczy się z opłat i prowizji, a klienci przez 2 miesiące będą mogli za darmo wypłacać gotówkę ze wszystkich bankomatów w kraju i za granicą i korzystać z usługi Cash Back.

"Po pierwsze, umowa musi określać kiedy i w jakich sytuacjach może do tego dojść, np. zmiana wskaźnika inflacji. Po drugie, bank musi wskazać konsumentowi podstawę prawną, czyli konkretny punkt w umowie, i przywołać sytuacje, na podstawie których wprowadza podwyżkę. Po trzecie – informacje od banku, nowe regulaminy, tabele opłat, muszą zostać udostępnione na trwałym nośniku. Jest nim np. list w formie tradycyjnej lub elektronicznej, informacja zapisana na nośniku USB, CD, a także e-mail, o ile zawiera w sobie wszystkie niezbędne dane" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Przeczytaj również: Sinice w Bałtyku. Na tych kąpieliskach w Zachodniopomorskiem obowiązuje zakaz kąpieli [LISTA]

Zobacz #TOWIDEO: