Odebrała telefon i to był błąd. Starsza pani straciła dorobek życia

i

Autor: sabinevarp / CC0 / pixabay.com Odebrała telefon i to był błąd. Starsza pani straciła dorobek życia

Uwaga na oszustów!

Odebrała telefon i to był błąd. Starsza pani straciła dorobek życia

2024-01-15 9:15

Mimo licznych ostrzeżeń i apeli o ostrożność, starsi ludzie wciąż padają ofiarą przestępców. Oszuści wymyślają coraz to bardziej "kreatywne" i niestety skuteczne sposoby, by pozbawić seniorów oszczędności całego życia. Kilka dni temu ich ofiarą padła 79-letnia szczecinianka, która pomimo tego, iż była świadoma tego niebezpiecznego procederu, dała się nabrać oszustom. Straciła w ten sposób ponad 280 tysięcy złotych.

W czwartek, 11 stycznia, do 79-latki zadzwoniła kobieta podająca się za jej córkę. Poinformowała seniorkę, ze rzekomo spowodowała wypadek, w którym poszkodowaną jest kobieta w ciąży i prokurator żąda wpłacenia kaucji, aby mogła wyjść na wolność. Okazała się tak przekonująca, że starsza pani uwierzyła w tę historię. 79-latka przekazała oszustom aż 126 tysięcy złotych i 36 tysięcy euro.

Dopiero po pewnym czasie, gdy do 79-latki zadzwoniła prawdziwa córka, wyszło na jaw, że nie spowodowała żadnego wypadku, a cała historia była wymyślona przez oszustów. Co więcej, seniorka słyszała o tego typu oszustwach ale informacja, która została jej przekazana była według niej bardzo wiarygodna.

Policjanci apelują o ostrożność i informują, co należy robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa.

  • Bezwzględnie stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
  • Policja prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy.
  • Krytycznie podchodź do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej.
  • Konsultuj się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy.
  • Nie informuj nikogo o oszczędnościach, które masz w domu lub przechowujesz na koncie.
  • Nigdy nie podawaj swoich danych – wieku, adresu, sytuacji materialnej, numeru konta czy hasła.
  • Zadzwoń do kogoś z rodziny, zapytaj o to czy osoba, która prosiła cię o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje, nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Nie przekazuj osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności.
  • Bądź ostrożny w kwestii podawania komukolwiek danych osobowych umożliwiających dostęp do bankowości. Pracownik banku może co prawda pytać o wybrane informacje w celach weryfikacji, ale nigdy nie poprosi Cię o login i hasło.
  • Nie klikaj w linki pochodzące z nieznanych Ci źródeł, nawet jeśli pozornie nie dotyczą one bankowości. Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku wiadomości wzywających Cię do zapłaty poprzez logowanie do bankowości.
  • Nie bagatelizuj kodu Blik – ten 6-cyfrowy numer powinien służyć wyłącznie do wykonywania transakcji, nad którymi masz pełną kontrolę. Nie podawaj go nikomu i nigdzie poza bramką do płatności / bankomatem, o ile to rzeczywiście Ty zlecasz operację.
  • W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że rozmówca jest oszustem zadzwoń na numer 112. Zanim to uczynisz, pamiętaj, aby rozłączyć poprzednią rozmowę. Odczekaj chwilę i dopiero wtedy wykonaj nowe połączenie.

Testy psychologiczne do policji Multiselect

Pytanie 1 z 20
Czy bardzo przejmujesz się tym, co ludzie myślą?
Kochany złodzieju oddaj mi torebkę dam Ci pieniądze