W czwartek, 11 stycznia, do 79-latki zadzwoniła kobieta podająca się za jej córkę. Poinformowała seniorkę, ze rzekomo spowodowała wypadek, w którym poszkodowaną jest kobieta w ciąży i prokurator żąda wpłacenia kaucji, aby mogła wyjść na wolność. Okazała się tak przekonująca, że starsza pani uwierzyła w tę historię. 79-latka przekazała oszustom aż 126 tysięcy złotych i 36 tysięcy euro.
Dopiero po pewnym czasie, gdy do 79-latki zadzwoniła prawdziwa córka, wyszło na jaw, że nie spowodowała żadnego wypadku, a cała historia była wymyślona przez oszustów. Co więcej, seniorka słyszała o tego typu oszustwach ale informacja, która została jej przekazana była według niej bardzo wiarygodna.
Policjanci apelują o ostrożność i informują, co należy robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa.
- Bezwzględnie stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
- Policja prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy.
- Krytycznie podchodź do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej.
- Konsultuj się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy.
- Nie informuj nikogo o oszczędnościach, które masz w domu lub przechowujesz na koncie.
- Nigdy nie podawaj swoich danych – wieku, adresu, sytuacji materialnej, numeru konta czy hasła.
- Zadzwoń do kogoś z rodziny, zapytaj o to czy osoba, która prosiła cię o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje, nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów.
- Nie przekazuj osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności.
- Bądź ostrożny w kwestii podawania komukolwiek danych osobowych umożliwiających dostęp do bankowości. Pracownik banku może co prawda pytać o wybrane informacje w celach weryfikacji, ale nigdy nie poprosi Cię o login i hasło.
- Nie klikaj w linki pochodzące z nieznanych Ci źródeł, nawet jeśli pozornie nie dotyczą one bankowości. Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku wiadomości wzywających Cię do zapłaty poprzez logowanie do bankowości.
- Nie bagatelizuj kodu Blik – ten 6-cyfrowy numer powinien służyć wyłącznie do wykonywania transakcji, nad którymi masz pełną kontrolę. Nie podawaj go nikomu i nigdzie poza bramką do płatności / bankomatem, o ile to rzeczywiście Ty zlecasz operację.
- W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że rozmówca jest oszustem zadzwoń na numer 112. Zanim to uczynisz, pamiętaj, aby rozłączyć poprzednią rozmowę. Odczekaj chwilę i dopiero wtedy wykonaj nowe połączenie.