Teraz, żeby załatwić formalności związane ze zleceniami na wyroby medyczne, np. wózki inwalidzkie, aparaty słuchowe, cewniki, środki pomocnicze czy szkła okularowe, nie będzie trzeba odwiedzać siedziby NFZ. Wszystko będzie się odbywało drogą elektroniczną.
- Osoby uprawnione do wystawiania zleceń w przychodniach czy szpitalach, będą mieć dostęp do komputerowego systemu wystawiania zleceń i same będą potwierdzać uprawnienia pacjenta do wyrobu medycznego - informuje Małgorzata Koszur z zachodniopomorskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia. - Dzięki temu pacjent od razu może się udać z potwierdzonym zleceniem do sklepu lub apteki, bez konieczności wizyty w NFZ, jak do tej pory.
Dzięki nowemu rozwiązaniu pacjenci i ich opiekunowie nie będą tracić czasu na potwierdzanie zleceń w NFZ, czy to osobiście, czy też korespondencyjnie.
Nowy sposób potwierdzania zleceń w systemie elektronicznym wprowadza też inne udogodnienie: zlecenia nie trzeba potwierdzać w województwie, w którym jest się zameldowanym.
- To ogromne ułatwienie dla tych, którzy opiekują się w swoich domach bliskimi zameldowanymi w innym województwie - dodaje Małgorzata Koszur.
Aby uniknąć problemów i dać wszystkim czas na przygotowanie się do nowych przepisów, wprowadzono okres przejściowy. Oznacza to, że do końca marca zlecenia na wyroby medyczne można wystawiać także na starym, dotychczas obowiązującym druku. Takie zlecenie wymaga jednak potwierdzenia w oddziale NFZ.
Wizyty pacjenta w Funduszu będzie wymagać również sytuacja, gdy osoba wystawiająca zlecenie na wyrób medyczny nie uzyska w eWUŚ (elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorcy) potwierdzenia, że pacjent jest ubezpieczony, a sam pacjent nie złoży w tej sprawie oświadczenia.
Polecany artykuł: