Chodzi o posty o charakterze reklamowym, zamieszczane w mediach społecznościowych. Już we wrześniu urząd miał sporo wątpliwości, co do oznaczania, a raczej jego braku postów reklaowych jako sponsorowanych. Część influencerów zastosowała się do zaleceń, jednak UOKiK teraz postanowił zgłębić zjawisko tzw. scamu, czyli wprowadzania odbiorców w błąd.
– Rozpocząłem postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić zaangażowanie influencerów w promowaniu scamu – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. - Sprawdzimy, czy twórcy weryfikują oferty komercyjnej współpracy i jak się zachowują, gdy zostaną wykryte nieprawidłowości, w tym czy wycofują się z reklamowania produktu bądź oferują naprawę szkody swoim followersom. Nie można bezrefleksyjnie decydować się na wątpliwą współpracę tylko z pobudek finansowych. Każdy influencer powinien przestrzegać prawa przy promowaniu produktu bądź usługi oraz brać odpowiedzialność za swoje działania.
Czytaj też: Szczecinianin w "Królowych Życia" TTV. Kim jest Arek "Megakot" Kocik?
Ciąg dalszy pod galerią zdjęć
Jednak nie wszyscy influencerzy, do których wysłano prośbę o udzielenie informacji, np. o zawartych umowach, zasadach współpracy i oznaczania publikowanych treści. Jednak część adresatów nie odebrała korespondencji lub nie odpowiedziała na zadane pytania, ani też nie przesłała wymaganych dokumentów.
- Takie zachowanie odczytujemy jako brak współpracy z Prezesem Urzędu w toku prowadzonego postępowania, za co grożą osobne sankcje finansowe – dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Z tego też powodu wszcząłem postępowania w sprawie nałożenia kary za brak udzielenia informacji. Nie wykluczamy kolejnych tego rodzaju działań – zarówno względem przedsiębiorców, którzy nie udzielają informacji w postępowaniu dotyczącym kryptoreklamy, jak i tzw. scamu.
Wśród influencerów wymienionych przez prezesa UOKiK, znalazł się m.in. szczeciński youtuber, Marek Kruszel, znany jako Lord Kruszwil. Influencer działa w sieci od 2017 roku. 20-latek pokazuje w publikowanych przez siebie filmach wysoki standard życia, wszechobecny luksus, drogie przedmioty, jakimi się otacza i wszystko to, na co może sobie pozwolić w tak młodym wieku. Charakterystycznym słowem, używanym często przez młodego youtubera jest określenie "prestiżowy", które jest również stosowane na produktach przez niego sprzedawanych - m.in. czapkach, bluzach i t-shirtach. Na Instagramie obserwuje go ponad milion internautów.
Filmy publikowane przez Lorda Kruszwila budzą często wiele kontrowersji, które ocierają się o granice prawa. W 2019 roku sporo emocji wzbudził film nagrany z "Kamerzystą", w którym obaj nakłaniali małoletniego chłopca do dotykania przypadkowych kobiet i używali wobec niego wulgaryzmów. W tej sprawie interweniowała prokuratura.
Poza Lordem Kruszwilem, na celowniku UOKiK znaleźli się również. Julia "Maffashion" Kuczyńska, Marlena "Marley" Sojka i Marcin Dubiel.