Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaprezentowała decyzję środowiskową dotyczącą przebiegu drogi ekspresowej S3 pomiędzy Troszynem a Świnoujściem. Ostatni odcinek S3 przebiega przez Woliński Park Narodowy, co oznacza dużą ingerencję w obszar chroniony. Dokument wyznacza dokładny przebieg 34-kilometrowego odcinka.
– Ta decyzja znacząco przybliża nas do realizacji początkowego odcinka S3, części bardzo ważnego szlaku komunikacyjnego łączącego północ Europy z południem kontynentu– mówi Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Specjalistyczne monitoringi i analizy pozwoliły określić wariant drogi S3 cechujący się najmniejszym oddziaływaniem na środowisko. Na terenie miasta Świnoujście po konsultacjach z mieszkańcami zastosowano rozwiązania projektowe o najmniejszym oddziaływaniu akustycznym i krajobrazowym.
Jak będzie przebiegał odcinek S3 Świnoujście - Troszyn?
W decyzji wskazany został wariant 4, który zakłada przebieg głównie w zbliżeniu do istniejącego przebiegu DK3, a na terenie Wolińskiego Parku Narodowego po śladzie istniejącej DK3 (z dobudową drugiej jezdni). Odcinek rozpoczyna się od skrzyżowania ulic Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej w Świnoujściu, które znajduje się przy terminalu promów morskich, w miejscu tym inwestycja będzie się łączyła z wlotem do tunelu łączącym wyspy Uznam i Wolin. Na wylocie ze Świnoujścia trasa będzie poprowadzona po północnej stronie torów kolejowych. W rejonie Międzyzdrojów droga wejdzie w ślad obecnej DK3 i zachowa taki przebieg przez teren Wolińskiego Parku Narodowego.
W rejonie miejscowości Dargobądz przebieg trasy będzie skorygowany ze względu na parametry geometryczne jakie powinna posiadać droga ekspresowa. Dalej S3 będzie biegła już w śladzie obecnej drogi krajowej z niewielkimi korektami. Budowa drogi ekspresowej będzie wymagała dobudowy drugiej estakady na obwodnicy Międzyzdrojów i drugiego mostu na obwodnicy Wolina. Trasa zakończy się na włączeniu w istniejącą obwodnicę Troszyna, Parłówka i Ostromic.
Budowa ostatniego odcinka S3 ma być realizowana w latach 2020-2023. Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasami awaryjnymi. Zaplanowano siedem węzłów drogowych, z tego trzy na terenie Świnoujścia.