Gigantyczna inwestycja za miliardy coraz bliżej. Przedsiębiorcy nie mają wątpliwości. „Najważniejsza inwestycja dekady”

2025-10-30 13:58

Największa inwestycja drogowa w Zachodniopomorskiem nabiera realnych kształtów. Kilka dni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozstrzygnięciu przetargów na trzy odcinki Zachodniego Obejścia Szczecina, która połączy Kołbaskowo z Goleniowem. Część tej ważnej drogi będzie przebiegać najdłuższym w Polsce, 5-kilometrowym tunelem pod dnem Odry. Warta 8,3 miliarda złotych inwestycja cieszy nie tylko mieszkańców Szczecina i regionu, ale również zachodniopomorskich przedsiębiorców, którzy zgodnie twierdzą, że to "najważniejsza inwestycja dekady".

Szczecin SE Google News

Gigantyczna inwestycja! Rusza budowa Zachodniego Obejścia Szczecina

Szczecin szykuje się na prawdziwą rewolucję komunikacyjną. Największa inwestycja drogowa w Zachodniopomorskiem nabiera realnych kształtów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetargi na trzy odcinki Zachodniej Obwodnicy Szczecina, która połączy Kołbaskowo z Goleniowem przez Police. Część tej ważnej drogi będzie przebiegać najdłuższym w Polsce, 5-kilometrowym tunelem pod dnem Odry.

8,3 miliarda złotych na Zachodnie Obejście Szczecina. „Najważniejsza inwestycja dekady”

Inwestycja warta 8,3 miliarda złotych cieszy nie tylko mieszkańców Szczecina i regionu, ale również zachodniopomorskich przedsiębiorców, którzy zgodnie twierdzą, że to "najważniejsza inwestycja dekady".

- To na pewno jedna z najlepszych wiadomości gospodarczych dekady. Zachodnie Obejście Szczecina to droga o wielkim znaczeniu gospodarczym, która może przyczynić się do wielopoziomowego rozwoju regionu – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Nowe przestrzenie inwestycyjne i uproszczony dojazd do zakładów pracy

Umowy z wykonawcami Zachodniego Obejścia Szczecina mają być podpisane jeszcze w tym roku, a całość ma kosztować ponad 8 miliardów złotych.

- Inwestycja uwolni wiele nowych terenów, które mogą być wykorzystane np. pod potrzeby inwestycji logistycznych. Oczywiście bardzo istotne jest również to, że droga zdynamizuje możliwość dotarcia do Zakładów Chemicznych Police i Polimerów Police – dodaje Hanna Mojsiuk.

Przedsiębiorcy dodają, że Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina wyprowadzi ruch ciężkich samochodów z miasta i zwiększy potencjał inwestycyjny miasta.

- To inwestycja o strategicznym znaczeniu dla całej metropolii, bo otwarte zostaną nowe przestrzenie inwestycyjne w Szczecinie, Policach i w miejscach przez które przebiegać będzie trasa obejścia. Tak jak tunel w Świnoujściu przyciągnął do tego miasta inwestorów, bo zauważyli oni, że można już sprawnie obsługiwać potoki towarowe dzięki lepszemu połączeniu drogowemu, tak samo może być w Policach – podkreśla Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL

Partnerzy, podwykonawcy, zaplecze budowy – zachodniopomorskie firmy też zyskają

Lokalne firmy liczą na to, że duża inwestycja wygeneruje dla regionu zyski dwufalowo: podczas budowy i obsługi inwestycji oraz gdy będzie już gotowa.

- Nowi inwestorzy w regionie będą posiłkować się lokalnymi firmami transportowymi czy przewoźnikami drogowymi, więc w naturalny sposób obsługa inwestycji czy potem nowych potoków handlowych czy transportowych będzie odbywać się z udziałem firm ze Szczecina i okolic. Tutaj mówimy o inwestycji rozłożonej na wiele lat, więc będziemy obserwować raczej stopniowy progres wynikający z realizacji inwestycji, ale jej skala i spektakularny charakter na pewno z gospodarczego punktu widzenia przysłużą się transportowi i przewoźnikom drogowym – dodaje Dariusz Matulewicz, prezes Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.

Plan realizacji inwestycji. Tunel pod Odrą gotowy w 2033 roku?

Wykonawcy będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police zakończenie jest planowane w 2029 r. Natomiast odcinek Police - Goleniów będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą o długości 5 km. Zakłada się, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2033 r.

Sonda
Denerwuje Cię stanie w korkach?
Tak wygląda nowy wjazd do Szczecina

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki