Zasady zachowania w przestrzeni biurowej
Każda praca posiada pewne mniej lub bardziej sformalizowane zasady zachowania się w przestrzeni wspólnej oraz ubioru. W biurze zwykle należy unikać:
- jedzenia przy swoim stanowisku pracy - warto pamiętać, że niemal każdy zakład pracy posiada pomieszczenie socjalne, w którym powinniśmy spożywać posiłki; wyjątkowo można przy swoim komputerze zjeść coś nieinwazyjnego (drożdżówka czy batonik do kawy), o ile nie zabrania tego regulamin miejsca pracy;
- jeśli dzielimy z kimś pokój i chcemy posłuchać radia, powinniśmy zapytać współpracownika o zgodę; złym zwyczajem jest umieszczenie w biurze nawet niewielkiego radia, które byłoby włączone przez cały czas;
- sytuacji, w których korzystamy z wspólnego wyposażenia i nie odstawiamy go na miejsce; podobnie jeśli pożyczamy coś od współpracownika, to powinniśmy oddać mu to osobiście, a nie czekać, aż sam się o to upomni;
- głośnych rozmów przez telefon - i nie chodzi tu tylko o rozmowy prywatne, ale również służbowe; pamiętajmy, że nasze głośne zachowanie przeszkadza w pracy innym osobom;
Jak ubierać się do biura?
Na tak postawione pytanie najłatwiej odpowiedzieć: klasycznie. Jeśli oglądamy oferty pracy (choćby na portalu pracuj.pl), szybko zauważymy, że wiele firm już na etapie informacji o rekrutacji podaje przyjęte zasady dress codu na oferowanym stanowisku. Mimo, że obecnie nikogo już nie szokuje widok mężczyzny w marynarce i trampkach czy kobiety w sportowym obuwiu i garsonce, to nawet liberalne korporacje czy agencje reklamowe zwykle wyznaczają tradycyjny luźniejszy dzień (zwykle piątek), w którym można zrzucić oficjalny strój i przyjść do pracy w ubraniu, które zwykle bardziej pasuje do naszych gustów czy osobowości.
Dobre zwyczaje w pracy biurowej
Istnieje wiele często niepisanych zwyczajów, których przestrzeganie może nam pomóc w zbudowaniu swojego dobrego imienia. Warto zwracać uwagę na:
- zasady higieny (nie żałujemy sobie prysznica, ale też nie przesadzamy w drugą stronę i nie epatujemy otoczenia intensywnym zapachem swoich perfum);
- starajmy się ograniczać plotkowanie do minimum (jeśli całkowicie usuniemy się poza plotki, wiele osób może nas uznać za kogoś, kto ma coś na sumieniu; z drugiej strony zbytnie plotkowanie naraża nas na utratę zaufania w większości lokalnej społeczności);
- bądź uśmiechnięty, kulturalny i szanuj prywatność innych - nie zaglądaj na ekrany monitorów, nie czytaj cudzych notatek, nie obawiaj się pytać, gdy czegoś nie wiesz.
Artykuł sponsorowany