Zdaniem prezydenta, program ma być elementem walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Blisko połowa z 200 przystanków ma być zbudowana od podstaw, pozostałe mają być wyremontowane. W Zachodniopomorskiem ma ich być kilkanaście, a kilka z nich ma znaleźć się blisko Szczecina.
Trzy przystanki planowane są na trasie między Szczecinem i granicą polsko-niemiecką, na linii łączącej nasze miasto z Berlinem. Miałyby powstać w Przecławiu, Warzymicach i Kołbaskowie. W tym przypadku szanse na ich budowę są dość realne, zwłaszcza, że w tej okolicy wciąż powstają nowe osiedla mieszkaniowe, linia kolejowa jest regularnie wykorzystywana do ruchu pasażerskiego, coraz bardziej realne są również plany jej modernizacji.
Większe wątpliwości budzą jednak plany budowy przystanków Stargard Kluczewo i Stargard Osiedle na linii nr 411, która kiedyś łączyła Stargard z Siekierkami, a obecnie istnieje tylko w szczątkowej części. Część torów zniknęła już bezpowrotnie, a pozostałe odcinki są wręcz w agonalnym stanie. Ostatni pociąg pasażerski przejechał tędy kilkanaście lat temu, obecnie linia jest wykorzystywana na krótkim odcinku do przewozów towarowych.
Plany związane z "przystankami prezydenckimi" związane są również m.in. ze stacjami w Reczu Pomorskim, Świdwinie i Szczecinku, a także budowy nowych przystanków w Kołobrzegu i Koszalinie.
W województwie zachodniopomorskim w ramach programu wybudowanych zostanie 14 przystanków:
- Nowe przystanki/zmiany lokalizacji:
- Przecław – Warzymice,
- Kołobrzeg Wschód,
- Kołobrzeg Zachód,
- Szczecinek (skrzyżowanie ulic Koszalińskiej i Bugno),
- Koszalin Północny,
- Koszalin 1 (skrzyżowanie linii kolejowej z ul. Władysława IV),
- Koszalin 2 (skrzyżowanie linii kolejowej z ul. Prostą),
- Koszalin 3 (skrzyżowanie linii kolejowej z ul. Szczecińską i ul. Wołyńską),
- Szczecin (styk miejscowości Przecław i Warzymice oraz stacja umożliwiająca kończenie i rozpoczynanie biegu pociągów w Kołbaskowie)
- Świdwin;
- Odbudowa 2 przystanków: Stargard Osiedle, Stargard Kluczewo;
- Poprawa dostępności 1 przystanku: Łubowo;
- Wydłużenie/przebudowa peronów 1 przystanku: Recz Pomorski.
Planowany koszt inwestycji związanych z programem to miliard złotych. Mają one zostać zrealizowane do 2025 roku.
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express. Kliknij TUTAJ