Autostrada

i

Autor: Grzegorz Kluczyński

Dziewięć zachodniopomorskich miejscowości zyska obwodnice? Takie są plany

2020-02-11 9:26

Dziewięć miejscowości w Zachodniopomorskiem, w tym trzy w sąsiedztwie Szczecina zyska obwodnice. Tak przynajmniej wynika z planów na najbliższe lata. W ramach obiecywanego przez rząd programu 100 obwodnic, w naszym województwie zostało wskazanych aż 9 inwestycji, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza granice miast i miasteczek.

W okolicach Szczecina planowane są trzy takie inwestycje. Są to: obwodnica Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31, obwodnica Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13, a także obwodnica Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20. Pozostałe inwestycje dotyczą wschodniej części regionu, m.in. w okolicach Wałcza, Szczecinka i Złocieńca.

Program budowy 100 obwodnic w całej Polsce został przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. W rozpisanym na lata 2020-2030 programie znajduje się dziewięć inwestycji na Pomorzu Zachodnim.

- Spośród tych inwestycji trzy posiadają wydane decyzje środowiskowe, natomiast dla pozostałych zadań będzie konieczne wykonanie całości procesu przygotowawczego - tłumaczy Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Gdzie powstaną obwodnice w Zachodniopomorskiem?

Obwodnica Człopy w ciągu drogi krajowej nr 22

Obwodnica ominie miejscowość Człopa od zachodu wyprowadzając ruch tranzytowy z miejscowości. Dla inwestycji należy wykonać całość procesu przygotowawczego, w tym uzyskać decyzję środowiskową określającą przebieg drogi. Dla tej inwestycji został ogłoszony w grudniu ubiegłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej.

Obwodnica Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31

Obwodnica Gryfina ominie miasto od wschodu i pozwoli wyprowadzić z centrum Gryfina ruch w ciągu DK31. Droga o długości 5,6 km posiada decyzję środowiskową. Obecnie trwa opracowywanie Koncepcji Programowej wraz z badaniami podłoża. W IV kwartale tego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi.

Obwodnica Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13

Obwodnica ominie od wschodu Kołbaskowo wyprowadzając z miejscowości ruch tranzytowy w ciągu DK13 do granicy z Niemcami w Rosówku. Długość odcinka to około 6 km. Inwestycja posiada decyzję środowiskową. Inwestycja będzie się łączyła z realizowanym odcinkiem DK13 od granicy Miasta Szczecin do autostrady A6 (obwodnica Przecławia i Warzymic) na węźle drogowym Szczecin Zachód.

Obwodnica Rusinowa w ciągu drogi krajowej nr 22

Przez położone na południe od Wałcza Rusinowo przebiega ruch tranzytowy w ciągu DK22. W grudniu ubiegłego roku ogłoszony przetarg na opracowanie kompletu dokumentacji projektowej wraz z decyzją środowiskową dla obwodnicy Rusinowa. Dla inwestycji nie były wcześniej prowadzone prace przygotowawcze.

Obwodnica Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20

Obecnie pomimo wyprowadzenia ruchu w ciągu drogi ekspresowej S10 ze Stargardu, jeśli kierowca chce pojechać w kierunku Czaplinka czy Złocieńca musi wjechać do miasta. Realizacja obwodnicy w ciągu DK20 pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych ze Stargardu. Droga będzie omijała Stargard od wschodu włączając się w istniejącą obwodnicę Stargardu w ciągu S10 na węźle drogowym Stargard Wschód. Dla inwestycji dotychczas nie były prowadzone prace przygotowawcze.

Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 20

W ubiegłym roku do ruchu została już oddana obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S11. Nadal jednak, aby jechać w kierunku Szczecina przez drogę krajową nr 20 trzeba wjechać do centrum miasta. Dlatego konieczna jest budowa obwodnicy również w ciągu DK20. Nowa trasa połączy obwodnicę w ciągu DK20 z obwodnicą w ciągu S11 w rejonie miejscowości Miękowo, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Droga o długości 4,3 km posiada decyzję środowiskową. Obecnie trwa opracowywanie koncepcji programowej wraz z badaniami podłoża. W IV kwartale tego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi.

Obwodnica Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22

Podstawowym celem budowy obwodnicy Szwecji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 22. W grudniu ubiegłego roku ogłoszony przetarg na opracowanie kompletu dokumentacji projektowej wraz z decyzją środowiskową dla obwodnicy Szwecji. Dla inwestycji nie były wcześniej prowadzone prace przygotowawcze.

Obwodnica Wałcza (Strączna) w ciągu drogi krajowej nr 22

Przez Wałcz przebiegają dwie drogi krajowe – DK10 i DK22. Obwodnica w ciągu S10 obecnie jest realizowana i w tym roku powinna być przejezdna. Do wyprowadzenia całości ruchu tranzytowego potrzeba jednak również obwodnicy w ciągu DK22. Obwodnica będzie omijała Wałcz od wschodu, nowa trasa ominie również położoną na południowy-zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowego węzła drogowego na obwodnicy w ciągu S10 między Wałczem, a Witankowem. Dla inwestycji został w grudniu ubiegłego roku ogłoszony przetarg na opracowanie kompletu dokumentacji projektowej wraz z decyzją środowiskową. Dla inwestycji nie były wcześniej prowadzone prace przygotowawcze.

Obwodnica Złocieńca w ciągu drogi krajowej nr 20

Budowa obwodnicy Złocieńca pozwoli na wyprowadzenie z miejscowości ruchu tranzytowego w ciągu DK20. Obecny przejazd przez miasto jest utrudniony przez położony w centrum przejazd kolejowy, przy którym są dwa skrzyżowania pod ostrym kątem. Obwodnica rozwiąże problemy komunikacyjne w Złocieńcu. Przebieg obwodnicy planowany jest po południowej stronie miasta. Dla inwestycji dotychczas nie były prowadzone prace przygotowawcze.

Mapa planowanych obwodnic w Zachodniopomorskiem

i

Autor: GDDKiA Szczecin Mapa planowanych obwodnic w Zachodniopomorskiem