SKM Szczecin

Spore zaskoczenie na budowie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Powstaje nowy przystanek

2023-01-18 12:42

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej większości mieszkańców kojarzy się z niekończącą się inwestycją, której przyszłość wciąż pozostaje niepewna. Nic dziwnego. Opóźnienia liczone są już nie w miesiącach, lecz w latach. Jednak sporym zaskoczeniem może okazać się to, co aktualnie dzieje się na Kępie Parnickiej, w rejonie ulicy Heyki, gdzie właśnie trwają prace związane z budową przyszłego przystanku SKM Łasztownia. Co ciekawe, postępy są dość znaczne.

Łasztownia i Kępa Parnicka to obecnie jeden wielki plac budowy. Jednocześnie powstaje kilka inwestycji mieszkaniowych, trwa przebudowa układu drogowego i remont mostu nad Kanałem Zielonym, wkrótce powstanie tutaj parking obsługujący przystanek SKM. Tymczasem, dość niespodziewanie, ekipy budowlane pojawiły się również w rejonie torów kolejowych, gdzie już widać pierwsze efekty budowy zupełnie nowego przystanku SKM Łasztownia, który został zaplanowany tuż obok wiaduktu nad ulicą Heyki.

Obecnie widać już pierwsze fragmenty peronu w stronę Szczecina Głównego. Są to betonowe filary wzdłuż kolejowego nasypu, na których docelowo znajdzie się platforma dla podróżnych. W taki sam sposób powstanie peron w stronę Stargardu, jednak prace przy jego budowie jeszcze się nie rozpoczęły. Perony będą miały po 130 metrów długości i 6 metrów szerokości. Zostaną również częściowo zadaszone. Prowadzić będą do nich schody zlokalizowane od strony ul. Heyki.

Miejska część inwestycji obejmuje teren między nasypem i Kanałem Zielonym. Znajdą się tam m.in. miejsca postojowe dla samochodów i stojaki rowerowe.

Z przystanku SKM Łasztownia będą mogli korzystać przede wszystkim mieszkańcy nowych osiedli na Kępie Parnickiej i Łasztowni, a także pracownicy firm i instytucji, które znajdują się na wyspach. Jest tutaj m.in. siedziba sanepidu, baza PKS, duża przychodnia oraz liczne firmy różnych branż. Mimo, iż przystanek znajduje się zaledwie kilkaset metrów od dworca głównego, biorąc pod uwagę trasę kolejową, tak naprawdę dotarcie do tego miejsca z centrum Szczecina jest dość skomplikowane ze względu na położenie na wyspach i konieczność pokonania długiego dystansu okrężną drogą, m.in. przez Most Długi. Problemu nie rozwiązuje stacja Szczecin Port Centralny, która mimo niewielkiej odległości na trasie kolejowej, znajduje się równie daleko, o ile nie dalej od Kępy Parnickiej.

Według ostatnich zapowiedzi, ta część SKM ma powstać do końca 2023 roku. Kolej miejska ma połączyć Szczecin ze Stargardem, Goleniowem i Gryfinem. Nieco dłużej, bo do końca 2025 roku będzie trzeba poczekać na najważniejszą część inwestycji, czyli trasę do Polic, która obejmie całą lewobrzeżną część Szczecina. Na tym odcinku prace są zdecydowanie mniej zaawansowane. W wielu miejscach brakuje torów, a na większości przystanków nie rozpoczęły się żadne prace. Wyjątkiem jest przystanek Szczecin Łękno, który powstał przy okazji budowy węzła komunikacyjnego.

Sonda
Czy wierzysz w to, że SKM powstanie w Szczecinie?
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Postępy nie napawają optymizmem