Obecnie na trasie pomiędzy Szczecinem i stolicą Niemiec odbywa się kilkanaście kursów dziennie, większość z nich z przesiadkami w Angermunde. Spowodowane jest to m.in. tym, że część linii nie jest zelektryfikowana. Ponadto stan torowiska nie pozwala na osiąganie dużych prędkości. To ma się zmienić dopiero około roku 2020.
W przyszłym roku rozpoczną się prace na odcinku pomiędzy stacjami Szczecin Główny i Szczecin Gumieńce. W kolejnych latach ma zostać zmodernizowana trasa do granicy polsko-niemieckiej. Trwają również prace na niemieckim odcinku trasy. Niektóre odcinki mają zostać przystosowane do prędkości 160 kilometrów na godzinę.
Inwestycja wynika z porozumienia w sprawie bezpośredniego połączenia Szczecin-Berlin, które zostało podpisane we wrześniu 2013 r. przez zarządy spółek PKP Polskie Linie Kolejowe oraz DB Netz AG. Według jego zapisów, zmodernizowana linia łącząca Szczecin z Berlinem ma zostać w całości zelektryfikowana i zyskać drugi tor. Ministrowie transportu Polski i Niemiec w 2012 roku podpisali w Szczecinie porozumienie w sprawie połączenia kolejowego Szczecin-Berlin. Zapewniano wówczas, że zmodernizowaną trasą pojedziemy najpóźniej do 2020 roku.