Do Szczecina trafiły fabrycznie nowe, niskopodłogowe, przegubowe autobusy zeroemisyjne o napędzie elektrycznym. Pojazdy mają długość 18 metrów, pojemność całkowitą na 120 osób, system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystania jej do doładowania magazynu energii, możliwość ładowania plug-in lub poprzez pantograf. Oświetlenie kabiny pasażerskiej wykonane jest w technologii LED. Ponadto w kabinie znajdują się ładowarki USB oraz system informacji dla pasażerów. W ramach zamówienia, dostawca będzie musiał przeszkolić kierowców oraz techników odpowiedzialnych za naprawy i obsługę autobusów.
Czytaj też: Odkrycie w centrum Szczecina. Stare torowisko przetrwało pół wieku pod asfaltem [ZDJĘCIA, WIDEO]
Koszt zakupu to ponad 32 mln zł, z czego ponad 20 mln pochodziło z dofinansowania w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Od stycznia 2022 roku pojazdy trafią na linię 87.
Zapewnienie dostępności stacji ładowania umożliwiających ładowanie na mieście zaplanowano na grudzień i jest to zgodne z założeniami projektu. Stacje będą oddawane etapowo, a pierwszą z nich będzie stacja na Kołłątaja, jej oddanie powinno umożliwić wyjazd autobusów na docelową trasę.
W ramach drugiej umowy, SOLARIS Bus & Coach Sp. z o.o. dostarczy do Szczecina kolejnych 6 autobusów o długości 12 metrów. Pojazdy pojawią się w Szczecinie w przyszłym roku. Kosz zakupu to ponad 16 mln zł. Ten zakup dofinansowany jest w ramach tzw. programu Gepard.
Czytaj też: Tutaj będą ładować autobusy elektryczne. W zajezdni stanęło sześć urządzeń