W ostatnich dniach zmotoryzowani słuchacze mogli usłyszeć na antenie Radia ESKA Szczecin wiele ciekawych i bardzo przydatnych porad. Wszystko w ramach specjalnej akcji, która miała na celu uświadomić kierowców o utrudnieniach, które czekają ich w związku ze zbliżającą się zimą. Reporterzy Radia ESKA zasięgnęli informacji u najlepszych specjalistów z zakresu ruchu drogowego, w kwestii bezpiecznej jazdy w zimowych warunkach.
Akcję "Bezpieczna zima z Radiem ESKA" zakończył zorganizowany we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego oraz Grupą Polmotor "plenerowy" finał połączony z praktycznym testem z przygotowania do zimy. Ekipa Radia ESKA wraz z funkcjonariuszami szczecińskiej drogówki pojawiła się na ulicy Energetyków, by sprawdzić m.in. stan ogumienia i ustawienie świateł w samochodach.
Na celowniku policjantów znalazło się kilkanaście pojazdów. Wśród kontrolowanych byli zarówno tacy kierowcy, którzy idealnie przygotowali się do nadchodzącej zimy - mieli prawidłowo ustawione światła, zimowe opony i obowiązkowe wyposażenie w komplecie. Były też niestety przypadki, w których konieczna okazała się interwencja specjalisty. Właścicieli tych pojazdów czeka wkrótce wizyta w salonie samochodowym - szczególnie jednego pana, który... zgubił kierunkowskaz!
Wszyscy, którzy prawidłowo przeszli test, otrzymali niespodziankę w postaci skrobaczki do szyb, która z pewnością przyda się kierowcom, zwłaszcza w mroźne zimowe poranki.
Jak sobie radzić zimą na drodze? Eksperci podpowiadają!
Śliskie drogi, śnieg i błoto, ograniczona widoczność... jazda w zimowych warunkach do najprzyjemniejszych i najłatwiejszych nie należy. Często sprawia ona problemy nie tylko początkującym kierowcom, ale także tym z wieloletnim stażem. A największe przerażenie budzi w przyszłych kierowcach, którzy często obawiają się egzaminu w trudnych zimowych warunkach. Okazuje się, że zupełnie niepotrzebnie, bo zima to jeden z najlepszych okresów do zdawania, co odzwierciedlają statystyki Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Szczecinie.
- Z powodów pogodowych jeździ się wolniej. Nie musimy wykorzystywać czwartego biegu, nie widać linii - przekonuje Cezary Tkaczyk, dyrektor WORD.
Na egzaminie ważne jest przede wszystkim bezpieczeństwo, dlatego zdający mają do dyspozycji pojazdy, które są w pełni przygotowane do zimowej jazdy.
- Nasze samochody są wyposażone w opony zimowe, ABS i systemy wspomagające - dodaje Cezary Tkaczyk.
Gdy już zdamy egzamin i mamy w ręku upragnione prawo jazdy, pora wyruszyć w drogę. Jak przygotować auto do zimy? Jednym z najważniejszych elementów są opony zimowe, które zapewniają dobrą przyczepność.
- Skuteczność hamowania opony letniej kończy się, gdy temperatura w plusie jest do ośmiu stopni - mówi Arkadiusz Kuzio, dyrektor Akademii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Szczecinie. - Zobaczmy, jest plus osiem stopni, a opona już twardnieje. Jej struktura nie ma już takiej przyczepności do podłoża, po którym się poruszamy.
Opony czy wymiana płynów w samochodzie to jednak nie wszystko, by wsiąść do auta i bezpiecznie wyruszyć w zimową podróż.
- Jeżeli mamy przepaloną żarówkę, to należy ją jak najszybciej wymienić - mówi Natalia Misiewicz z Wydziału Ruchu Drogowego szczecińskiej policji. - Powinniśmy również sprawdzić stan akumulatora w naszym aucie. Wiadomo, że ujemna temperatura ma wpływ na jakość akumulatorów. Powinniśmy również zwrócić uwagę na wycieraczki oraz szyby.
Okazuje się, że bardzo ważne są... dywaniki! To właśnie z ich powodu narzekamy na zaparowane szyby.
- Jeśli mamy letnie, to one niestety zbierają wilgoć i wpływają na parowanie wewnątrz pojazdu - dodaje Natalia Misiewicz. - Powinniśmy je wymienić na gumowe.
Gdy już wyjedziemy w trasę, często zdarza nam się jechać za ciężarówką. A to do przyjemności nie należy, zwłaszcza zimą, gdy pada śnieg, a na drodze zalega błoto. Dodatkowo na samochodach ciężarowych może zalegać warstwa śniegu lub lodu, która spadając z jadącego pojazdu, może być bardzo niebezpieczna.
- Uczestnicy ruchu powinni zachować szczególną ostrożność, zachować większy odstęp od samochodu ciężarowego, mając właśnie na uwadze, że może lód spaść z takiego pojazdu - mówi Marcin Rąpała, zastępca Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Warto również pamiętać, że nawet posiadając zimowe opony, nie jesteśmy w stanie zahamować tak szybko, jak na suchej drodze w okresie letnim.
- Droga hamowania odpowiednio się wydłuża - dodaje Marcin Rąpała. - Zachowanie większej odległości między pojazdami sprzyja zachowaniu bezpiecznej jazdy.
Przed nami trzy długie zimowe miesiące i tysiące kilometrów do pokonania, zarówno po ulicach Szczecina, jak i drogach regionu i całego kraju. Porządna infrastruktura to jedna z podstaw bezpiecznej podróży. Dlatego każdego roku o utrzymanie dróg zimą dba sztab specjalistów.
- Na Pomorzu Zachodnim mamy ponad dwa tysiące kilometrów dróg wojewódzkich - mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego, Olgierd Geblewicz. - To poważna odpowiedzialność, bo te drogi trzeba utrzymywać, poprawiać ich standard, a zimą przede wszystkim odśnieżać i przygotowywać do tego, by kierowcy nie byli zaskakiwani.
Poza sezonem zimowym, dla bezpieczeństwa ważne są także inwestycje.
- Moim marzeniem oczywiście jest to, żeby wszystkie nasze drogi były wyremontowane i w pełni bezpieczne - dodaje marszałek. - A jeżeli chodzi o plany, mamy obecnie w przygotowaniu dwie inwestycje: obwodnicę Gryfic i Trzebiatowa.
Posiadając już odpowiednią wiedzę, prawidłowo przygotowane auto do zimy i odpowiednio utrzymane drogi, można wyruszyć w podróż po jednym z najpiękniejszych regionów w kraju, jakim bez wątpienia jest #PomorzeZachodnie.
Szerokiej i przede wszystkim - bezpiecznej drogi!
Artykuł sponsorowany