Dlaczego nie można złożyć wniosku o paszport?
Przerwa w obsłudze spraw paszportowych jest chwilowa i dotyczy wszystkich punktów paszportowych w Polsce i za granicą, czyli ambasad i konsulatów. Ma to związek z wprowadzaniem nowego systemu informatycznego obsługującego sprawy paszportowe. Powodem ograniczeń jest konieczność przeniesienia danych do nowego systemu oraz wymiany sprzętu informatycznego: komputerów, czytników linii papilarnych i paneli do składania podpisów. W związku z tym wystąpią czasowe ograniczenia w składaniu wniosków o paszporty biometryczne i odbioru paszportów. Jak informuje Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie, utrudnienia potrwają od 7 do 10 listopada 2022 r. Jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w tym okresie organy paszportowe będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe.
Przerwa w obsłudze spraw paszportowych
W Zachodniopomorskim w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie i w Delegaturze Urzędu w Koszalinie złożenie wniosku o wydanie paszportu oraz odbiór paszportów będą możliwe do wtorku, 8 listopada, do godz. 14:00. 9 i 10 listopada nie będzie możliwości złożenia wniosku o paszport biometryczny oraz odebrania gotowego paszportu.
W Terenowych Punktach Paszportowych: w Gryficach, Szczecinku, Łobzie, Wałczu, Myśliborzu, Świnoujściu, w poniedziałek, 7 listopada możliwy jest tylko odbiór paszportów. Natomiast w kolejnych dniach: 8, 9 i 10 listopada Terenowe Punkty Paszportowe nie będą przyjmowały wniosków o paszport, i nie będą wydawały gotowych paszportów.
Wszyscy klienci, którzy mieli rezerwacje internetowe lub telefoniczne na dni, w których złożenie wniosku i odbiór paszportu nie są możliwe, zostali poinformowani telefonicznie o nowym, dogodnym dla nich terminie wizyty w punkcie paszportowym.
Kiedy będzie można złożyć wniosek o paszport?
Wznowienie pełnej obsługi paszportowej nastąpi w poniedziałek, 14 listopada.
Nowy system obsługi wniosków paszportowych uprości procedurę składania wniosku o paszport:
- nie będzie już konieczności wypełniania papierowych wniosków - wniosek będzie generowany w systemie przez urzędnika, a następnie podpisywany przez wnioskodawcę na urządzeniu służącym do pobierania podpisu;
- uruchomione będą dodatkowe usługi, tj. weryfikacja ważności paszportu, sprawdzenie, jakie dane są przetwarzane w rejestrze. Uruchomiona zostanie również - szczególnie ważna dla wielu osób okazjonalnie korzystających z paszportów, możliwość otrzymywania powiadomienia, np. o zbliżającym się terminie utraty ważności paszportu;
- będzie istniało więcej dostępnych form umożliwiających zgłoszenie utraty paszportu - oprócz formy osobistej, można to będzie zrobić samodzielnie, tj. przez e-puap lub e-usługę (dzięki której zgłoszenie będzie automatycznie generowało unieważnienie utraconego paszportu zapobiegając tym samym nieuprawnionemu użyciu).