To będzie komunikacyjna rewolucja! Kto przebuduje kilometry torów tramwajowych w centrum Szczecina?

2020-09-02 11:54

To będzie jedna z największych inwestycji komunikacyjnych ostatnich lat w Szczecinie. Jej rozpoczęcie spowoduje wiele zmian i utrudnień, jednak efekty będą spektakularne. Wkrótce ruszy przebudowa torowiska tramwajowego od placu Żołnierza do dworca Niebuszewo. Miasto wybrało wykonawcę.

Przebudową zostanie objętych ponad 8 kilometrów toru pojedynczego, wraz z siecią trakcyjną i infrastrukturą, w ciągu al. Niepodległości, al. Wyzwolenia, ul. Kołłątaja i Asnyka, a także pl. Żołnierza, pl. Rodła i fragmenty ulic Matejki i Piłsudskiego. Istniejące perony przystankowe zostaną przebudowane, powstaną również tzw. "przystanki wiedeńskie" ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z tramwaju. Zmiany będą również dotyczyć miejsc parkingowych, chodników czy dróg rowerowych.

Wykonawcą prac będzie krakowska firma ZUE, która realizowała już kilka inwestycji w naszym mieście, m.in. przebudowę torowiska na pl. Szarych Szeregów czy trwającą obecnie przebudowę skrzyżowania przy Moście Długim. Firma wyceniła swoją pracę na 174 milionów złotych, czyli o 9 milionów mniej, niż miasto zakładało w budżecie.

Co się zmieni?

Zakres robót jest ogromny i obejmuje sieć tramwajową w ścisłym centrum Szczecina - od placu Żołnierza do pętli przy dworcu Niebuszewo:

  • przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,
  • przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
  • przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
  • przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
  • przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
  • przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowa całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
  • nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo – tramwajowych,
  • budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
  • integrację przestanków autobusowych i tramwajowych,
  • ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
  • budowę wydzielonych miejsc postojowych,
  • budowę pasów rowerowych,
  • przebudowę chodników oraz zjazdów,
  • przebudowę sieci trakcyjnej,
  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

Wykonawca będzie miał na wykonanie zadania 720 dni kalendarzowych, czyli 2 lata. Termin będzie liczony od dnia podpisania umowy.

Rocznica Sierpnia '80 w Szczecinie. Filharmonia z wyjątkową iluminacją