Nowa ekspresówka docelowo połączy Szczecin z Warszawą. Ruszają przetargi na budowę ponad 100 kilometrów drogi S10

i

Autor: Iván Rivero / CC0 / pexels.com Nowa ekspresówka docelowo połączy Szczecin z Warszawą. Ruszają przetargi na budowę ponad 100 kilometrów drogi S10

Ważna inwestycja

Nowa ekspresówka docelowo połączy Szczecin z Warszawą. Ruszają przetargi na budowę ponad 100 kilometrów drogi S10

2023-10-10 23:29

Ponad 100 kilometrów drogi ekspresowej nr 10, która docelowo połączy Szczecin z aglomeracją warszawską ma powstać w najbliższych latach. Rozpoczęły się procedury przetargowe na trzy odcinki S10 między Szczecinem i Piłą. To jednak nie koniec.

Ponad 110 kilometrów drogi S10

Jak poinformował szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przetargi na osiem odcinków trasy o łącznej długości 113,4 km zostaną ogłoszone w ciągu najbliższych tygodni. Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wysłano już dokumentację przetargów na realizację trzech odcinków o łącznej długości 36,1 km: Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo, Recz – Cybowo oraz Cybowo – Łowicz Wałecki.

– Droga ekspresowa S10 otworzy komunikacyjnie Pomorze Zachodnie. Kończy się żmudny etap prac przygotowawczych, podczas którego ustalony został przebieg trasy - poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. - Dzisiaj ogłaszamy przetargi, które wyłonią wykonawców drogi pozwalającej na wyjazd ze Szczecina w kierunku Stargardu i dalej: w kierunku Suchania, Recza czy Kalisza Pomorskiego. Zgodnie z deklaracjami, łączymy Polskę siecią spójnych dróg szybkiego ruchu. Zyskuje na tym każdy region naszego kraju, również Pomorze Zachodnie.

Realizacja inwestycji, zapisanej w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, planowana jest w formule Projektuj i buduj. Zgodnie z zakładanymi terminami w przyszłym roku planowane jest podpisanie umów, następnie zostaną opracowane projekty budowlane i uzyskane decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, co pozwoli w roku 2025 na rozpoczęcie robót, a w 2028 zakończenie prac. 

S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Droga została podzielona na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły, z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza.  

Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła. Na trasie przewidziano budowę jedenastu węzłów drogowych. Powstanie też pięć par Miejsc Obsługi Podróżnych i dwa Obwody Utrzymania Drogi.

Ruszyły przetargi na 3 odcinki S10

Procedury przetargowe rozpoczęły się już dla następujących odcinków: Szczecin Kijewo–Szczecin Zdunowo (4,4 km), Recz–Cybowo (15,1 km) i Cybowo–Łowicz Wałecki (16,6 km).

Na odcinku Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo S10 ominie od północy osiedle Płonia w Szczecinie. Trasa pozwoli na wyprowadzenie tranzytu z obszaru zabudowanego, na którym jest szereg skrzyżowań i przejść dla pieszych. Na nowej trasie zaplanowano realizację dwóch węzłów drogowych Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia. Powstanie również most na rzece Płonia, dwa wiadukty i trzy przejścia dla zwierząt, w tym dwa górne przejścia dla dużych zwierząt. 

Trasa Recz–Cybowo rozpocznie się za węzłem drogowym Recz, który powstanie na sąsiednim odcinku. i przebiegać będzie na początku na północ od istniejącej DK10. Na wschód od Słutowa S10 pobiegnie przy istniejącej DK10. Na połączeniu z drogą powiatową w rejonie Żółwina zlokalizowany będzie węzeł drogowy. Trasa pobiegnie następnie na południe od linii kolejowej przechodząc na północną jej stronę w rejonie Prostyni. Odcinek realizacyjny zakończy się około kilometra za mostem na Drawie przed węzłem drogowym Cybowo. W ramach inwestycji przewidziano budowę 14 obiektów mostowych - sześciu wiaduktów, mostu, trzech przejść dolnych dla dużych zwierząt i czterech przejść górnych dla dużych zwierząt. Powstanie również 47 przepustów dla płazów i małych zwierząt. 

Odcinek Cybowo-Łowicz Wałecki to przedłużenie poprzedniego odcinka, a w pobliżu węzła Cybowo planowana jest budowa obwodu utrzymania drogi. Od tego miejsca nowa S10 będzie odchodzić w kierunku północnym od obecnej DK10 omijając od północy Cybowo. Na tym fragmencie zaplanowano realizację pary MOP Cybowo. Droga również od północy ominie Kalisz Pomorski, a na przecięciu z DW175 zaplanowana jest budowa węzła drogowego Kalisz Pomorski. Dalej trasa na wschód od Krężna zbliża się do obecnego przebiegu DK10. Odcinek realizacyjny kończy się przed węzłem drogowym Łowicz Wałecki. W ramach inwestycji przewidziano budowę 16 obiektów mostowych - pięciu wiaduktów drogowych, czterech przejść górnych dla zwierząt i siedmiu przejść dolnych oraz 24 przepustów dla płazów i małych zwierząt. 

Droga S10 połączy Szczecin z Warszawą

Droga S10, o długości około 410 km, docelowo będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. 

Przetargi na S10

i

Autor: GDDKiA Szczecin Przetargi na S10

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy w skróconej wersji. Czy zdałbyś test za pierwszym razem?

Pytanie 1 z 10
Czy w tej sytuacji kierowca ma obowiązek włączyć kierunkowskaz, by zasygnalizować zmianę pasa ruchu z lewego na prawy?
Sytuacja
Tak wygląda nowy wjazd do Szczecina