Niemiecka drożyzna wykończy polskie firmy? Czeka nas fala bankructw

i

Autor: Sauerlaender / CC0 / pixabay.com Niemiecka drożyzna wykończy polskie firmy? "Czeka nas fala bankructw"

Przedsiębiorcy przerażeni

Niemiecka drożyzna wykończy polskie firmy? "Czeka nas fala bankructw"

2023-12-07 10:45

1 grudnia weszła w życie zmiana stawek opłat za przejazd samochodami ciężarowymi po autostradach w Niemczech. Podwyżka nie jest mała, gdyż w niektórych przypadkach sięga nawet prawie 90 procent. Nowe, dużo wyższe opłaty uderzają w polskich przedsiębiorców, gdyż to właśnie przez Niemcy prowadzą główne trasy tranzytowe w Europie. Przedstawiciele firm transportowych zgodnie twierdzą, że nie są w stanie unieść takich kosztów i obawiają się fali bankructw.

Droższe autostrady w Niemczech

Przypomnijmy, od 1 grudnia drastycznie wzrosły opłaty za przejazd samochodami ciężarowymi po niemieckich autostradach. Podwyżka wynosi średnio 84 procent, jednak w niektórych przypadkach opłaty wzrosły nawet ponad dwukrotnie. Wszystko uzależnione jest od typu pojazdu i klasy emisji spalin. Dotychczas opłata była jednakowa dla wszystkich - 12,30 euro za 100 kilometrów. Od 1 grudnia 2023 roku za pojazd w klasie 1 emisji dwutlenku węgla trzeba zapłacić już 24,40 euro, a gdy pojazd znajduje się w klasie 7 - aż 32,60 euro.

Zdaniem zachodniopomorskich przedsiębiorców, podwyżka opłat za przejazd niemieckimi drogami to cios, który dotyka sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Sytuacja wielu przewoźników staje się coraz trudniejsza.

- Mamy wrażenie, że transport, który dotychczas był jednym z prężniej działających sektorów gospodarki w Polsce, w ostatnim czasie dostaje wiele ciosów – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. - Bardzo restrykcyjne regulacje unijne dotyczące np. pakietu mobilności, potem sytuacja polsko-ukraińska, a teraz jeszcze kolejny generator kosztów. Alarmujemy: dostajemy coraz więcej sygnałów, że to był najgorszy rok dla polskich przewoźników od wielu lat.

"Niemcy są głównym, europejskim szlakiem tranzytowym"

Jak mówi Hanna Mojsiuk podniesienie stawek opłat dla samochodów ciężarowych przez niemieckie autostrady było zapowiedziane od dawna. Przedsiębiorcy jednak mają problem, by pogodzić się z takimi zmianami z kilku powodów.

- To gigantyczny wzrost sięgający nawet 86 procent. Po drugie dochodzi do niego pod koniec roku, przez co przedsiębiorcy nie uwzględniają go zwykle w wycenach przewozów na 2023, a już na 2024 rok. W przypadku tranzytu przez Niemcy to będzie dla klientów duży wzrost cen usług – mówi Hanna Mojsiuk. – Rozumiemy trudną sytuację gospodarczą Niemiec, ale w tym przypadku musimy głośno mówić, że te wzrosty cen odbijają się na naszym sektorze TSL, a szczególnie na spedycji lądowej.

Przedsiębiorcy przyznają, że nie ma mowy o tym, by sektor TSL nie odczuł tych podwyżek. Co ważne, są one dotkliwe najbardziej właśnie dla województwa zachodniopomorskiego.

- Niemcy są głównym, europejskim szlakiem tranzytowym, a wiele inwestycji zachodniopomorskich ulokowało się w naszym regionie, bo jesteśmy blisko sieci niemieckich autostrad – mówi Laura Hołowacz, prezes Grupy CSL. - Jest to na pewno trudna sytuacja dla przedsiębiorców. W sytuacji gdy w roku 2023 ceny frachtów morskich mocno spadały, tak w przypadku transportu drogowego ten wzrost cen jest cały czas sukcesywny.

"To może skończyć się falą bankructw"

Wielu przedsiębiorców sektora TSL, wiedząc o planowanych podwyżkach planowało jak najwięcej kursów – szczególnie dla sektora e-commerce – wykonać w październiku i w listopadzie. To jednak nie zawsze się powiodło, bo dla transportu ostatni kwartał roku zwykle jest najbardziej pracowity.

- Polski sektor TSL znajduje się obecnie w trudnej sytuacji - mówi Jerzy Gębski, wiceprezes Polskiej Izby Logistyki. - Towarów do przewiezienia jest mniej, a samochodów czekających na kursy dużo. Takie opłaty teoretycznie powinny być przeniesione na klientów, ale w czasie kryzysu jest to bardzo trudne, bo musimy ustalić ceny na poziomie możliwym do zaakceptowania przez zleceniodawców. Mamy obawy, że to może skończyć się falą bankructw. Gdy koniunktura się poprawi to ceny za transport wzrosną, ale nie każdy przedsiębiorca będzie w stanie przeczekać kryzys i wziąć na siebie jeszcze większe obciążenia.

W podobnym tonie wypowiada się również Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych z którym Północna Izba Gospodarcza współpracuje w tematach dotyczących sektora TSL.

- Wzrost kosztów w kontekście niemieckich autostrad dotyka mocno sektor TSL na Pomorzu Zachodnim, ale to jest również bardzo demokratyczne obciążenie, bo mamy sygnały od przedsiębiorców lubuskich czy dolnośląskich, że to jest dla nich również poważny cios – dodaje Dariusz Matulewicz, prezes stowarzyszenia.

QUIZ. Polska czy Niemcy?

Pytanie 1 z 15
Zacznijmy od czegoś łatwego. W jakim kraju zostało zrobione to zdjęcie?
QUIZ. Polska czy Niemcy
Ile Szczecina jest w Stettiner Straße?
Nasi Partnerzy polecają