szkoła dzieci

i

Autor: gettyimages.com

Długa lista nieprawidłowości

Do tablicy! NIK karci władze trzech miast po kontrolach w szkołach

2024-09-05 15:30

Szczecin, Świnoujście i Koszalin. To w tych trzech miastach Najwyższa Izba Kontroli postanowiła sprawdzić, jak samorządy wywiązują się z obowiązku nadzoru nad szkołami publicznymi. Wnioski nie są wesołe, a lista nieprawidłowości, jakich dopatrzyli się inspektorzy NIK - wyjątkowo długa.

Nierzetelna weryfikacja arkuszy organizacyjnych czy brak analiz pogarszających się wyników egzaminów ósmoklasisty - to część nieprawidłowości, które NIK wykryła podczas kontroli w trzech miastach woj. zachodniopomorskiego. Z kontroli wynika, że nadzór samorządów nad szkołami publicznymi był nieskuteczny.

- Przyczyną były liczne błędy w weryfikacji danych zawartych w arkuszach organizacyjnych szkół oraz w ich aneksach - czytamy w pokontrolnym raporcie NIK.

Bałagan w dokumentacji, ignorowane przepisy RODO i Karta Nauczyciela

Jak przekazała NIK, dyrektorzy placówek nie uwzględniali w arkuszach organizacyjnych informacji o liczbie godzin pracy finansowanych z Unii Europejskiej, rezerwy subwencji ogólnej i środków własnych, mimo że obligowały ich do tego przepisy.

- Ponadto w Koszalinie i Świnoujściu wykryto przypadki niewłaściwego ujmowania kwalifikacji nauczycieli. Brakowało np. informacji o ukończonych studiach, co naruszało obowiązujące przepisy - informuje raport NIK.

W raporcie czytamy, że w Koszalinie szkoły przetwarzały dane wrażliwe uczniów, co jest sprzeczne z RODO. W tym mieście i w Szczecinie wypłacono wynagrodzenia za zajęcia dodatkowe niezgodnie z Kartą nauczyciela.

Władze trzech skontrolowanych miast dopuściły m.in. do sytuacji, w której wynagrodzenia nauczycieli były ustalane niezgodnie z obowiązującymi przepisami i nie prowadziły analizy pogarszających się wyników egzaminów ósmoklasisty. Tak było w Szczecinie.

- Choć średnie wyniki uczniów tego miasta były na poziomie krajowym i przewyższały średnie wojewódzkie, to w niektórych szkołach odnotowano stałe pogarszanie się wyników. Mimo to miasto nie poddawało tych danych wystarczającej analizie i nie formułowało wniosków do dyrektorów szkół w sprawach dydaktyczno-wychowawczych - przekazują inspektorzy NIK.

W Szczecinie realizowano miejskie programy jakościowe, które wiążą się z dodatkowym finansowaniem dla szkół. NIK wskazała jednak, że ich efekty nie były oceniane, co utrudniało ocenę skuteczności wydatkowania publicznych pieniędzy.

NIK piętnuje samorządy: nieprawdziwe dane, brak remontów i inwestycji w szkołach

Koszalin przedstawił radzie miasta nieprawdziwe (z innego roku szkolnego) dane o wynikach matur z języka polskiego, angielskiego, niemieckiego i matematyki! W raporcie uwagę zwrócono też na kwestie zapewnienia szkołom pieniędzy na realizację dodatkowych zajęć, z czego miasta generalnie się wywiązywały. NIK wskazała jednak, że wyjątkiem był Szczecin.

- Sfinansowano tam zajęcia wynikające z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznych jedynie dla niespełna 1 proc. uczniów z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej, którzy mieli do nich prawo. Miasto nie zbierało danych, ile dzieci takiej pomocy potrzebuje - piszą kontrolerzy w raporcie.

NIK wskazała także na problemy związane z realizacją zadań remontowych i inwestycyjnych w szkołach. W Szczecinie na 130 zidentyfikowanych zadań zrealizowano jedynie 52 (w 10 wybranych szkołach), co stanowiło zaledwie 29 proc. wszystkich zadań.

exb - Aleksandra Gajewska 05.09.2024
Sonda
Czy we wszystkich szkołach podstawowych powinien być wprowadzony zakaz korzystania z telefonów komórkowych przez dzieci?