Aplikacja powstała w 2014 roku na wniosek samych mieszkańców, którzy w prosty sposób chcieli informować służby miejskie o różnych problemach: m.in. dziurach w jezdni, dzikich wysypiskach śmieci czy potrzebie odśnieżenia chodników. Jej działanie oceniane było różnie, jednak przez cały czas były zbierane sugestie w sprawie jej usprawnienia.
Dzięki pierwszej wersji aplikacji dostępnej na urządzenia mobilne i stacjonarne mieszkańcy Szczecina zgłosili 10858 mniejszych i większych interwencji. Z sukcesem udało się rozwiązać 8882 sprawy czyli 82 procent. Z alertu korzysta już 2879 użytkowników.
Dzięki aplikacji niemal natychmiastowo można zgłosić problem, na który natrafimy w przestrzeni miejskiej. Wystarczy posiadać urządzenie mobilne i aplikację alertszczecin.pl oraz dostęp do Internetu. Można również wykorzystać do tego komputer stacjonarny. Później wystarczy wypełnić podstawowe informacje, opisać problem i wysłać natychmiast do urzędu miasta. Tam zgłoszenie odbierane jest przez pracowników i przekierowane zostaje do osoby, wydziału bądź jednostki miejskiej odpowiedzialnej za dany temat. Dzięki takiej możliwości interwencje mogą być załatwione dużo szybciej niż w przypadku tradycyjnego "urzędowego" zgłoszenia.
Aplikacja dostępna jest pod adresem www.alertszczecin.plhttp://Park przy ulicy Ostrowskiej zdemolowały... dzieci!.