Przetarg za grube miliony złotych

Szczecin inwestuje w tramwaje. Zarobić chce tylko jedna firma

2024-08-09 17:57

Prawie 64 miliony złotych za... 4 pojazdy. Czyli niemal 16 milionów za jeden! Gdyby dotyczyło to samochodów, kwota robiłaby piorunujące wrażenie. Ale w tym przypadku nie chodzi o auto ze złotymi klamkami i fotelami obitymi krokodylą skórą, lecz o tramwaje. Niskopodłogowe, dwukierunkowe. Chce je kupić szczecińska miejska spółka. A kto chce sprzedać?

Miejska spółka Tramwaje Szczecińskie w przetargu na zakup czterech dwukierunkowych pojazdów niskopodłogowych otrzymała zaledwie jedną ofertę. Apetyt na udział w tej inwestycyjnej uczcie wykazała tylko firma Modertrans Poznań. Chce dostarczyć tramwaje i osprzęt do nich za 63,7 mln zł.

O otwarciu ofert w przetargu poinformował w piątek Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie. "Firma Modertrans Poznań jako jedyna złożyła ofertę na dostawę czterech dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych, z opcją dodatkowych ośmiu sztuk" – przekazał.

Modertrans oferuje - za 63.728.760 zł brutto - że nie później niż do końca maja 2026 r. dostarczy cztery tramwaje dwukierunkowe niskopodłogowe, a także jeden komplet specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego oraz jeden specjalistyczny pojazd techniczny.

Nowoczesne wymogi przetargu: klimatyzacja, monitoring, gniazda USB. I o wiele więcej...

Warunki przetargu zakładają, że każdy tramwaj ma pomieścić 200 pasażerów: 155 stojących i 45 na miejscach siedzących. Pojazdy muszą być klimatyzowane, wyposażone w rampy dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, gniazda USB i hotspot Wi-Fi, oświetlenie w technologii LED, monitoring. A także drzwi po obu bokach, na przystankach otwierane po wybranej przez motorniczego stronie. Są one potrzebne m.in. na remontowanych odcinkach torowisk, gdy wyłączony jest jeden tor lub pętla.

"Magiczny Szczecin" uchwycony w kadrze

Na razie Tramwaje Szczecińskie dysponują sześcioma takimi pojazdami. Cały tabor spółki to 200 tramwajów, w tym 28 niskopodłogowych i 10 częściowo niskopodłogowych. Jak poinformował Wojciech Jachim, miejska spółka, której jest rzecznikiem, przeznaczyła na zakup czterech kolejnych 63.766.900 zł, zatem oferta Modertrans mieści się w budżecie. „Komisja przetargowa zajmie się weryfikacją złożonych przez Modertrans dokumentów, by sprawdzić, czy oferta i sam wykonawca spełniają wymogi przetargu" – wyjaśnił.

Czas na tę weryfikację i decyzję o podpisaniu umowy to - jak nakazują przepisy - 120 dni. Prawdopodobnie jednak cały proces potoczy się szybciej. I tym samym być może szybciej po torach Szczecina potoczą się nowoczesne tramwaje. Ku uciesze pasażerów.

Sonda
Do pracy dojeżdżam...