Absolutnym numerem jeden jest jeden z największych żaglowców świata – Juan Sebastian de Elcano. Juan Sebastian de Elcano jest okrętem szkoleniowym Królewskiej Hiszpańskiej Marynarki Wojennej. Czteromasztowy żaglowiec został zbudowany w 1927 roku, ma długość 113 metrów i jest czwartym najdłuższym żaglowcem na świecie. Statek z hiszpańską marynarką wojenną związany jest od 17 sierpnia 1928 roku. Patronem żaglowca jest Juan Sebastian de Elcano, który w 1529 roku wyruszył razem z Ferdynandem Magellanem w rejs dookoła świata i po trzech latach powrócił do macierzystego portu wraz z 18-osobową załogą i jednym żaglowcem „Victoria”. Do tej pory Elcano pływał na dziewięćdziesięciu rejsach szkoleniowych, w trakcie których dziesięciokrotnie opłynął kulę ziemską. Pierwsza wyprawa wokół globu rozpoczęła się w sierpniu 1928 roku, a ostatnia w 2002 roku. Załoga Elcano liczy prawie 200 osób. Dodatkowo w wyprawy szkoleniowe żaglowiec może zabrać nawet 75 kadetów. Ciekawostką są nazwy czterech masztów żaglowca: Blanca, Almansa, Asturias i Nautilus, które nawiązują do wcześniejszych żaglowców szkoleniowych Hiszpanów.
W trakcie Dni Morza_Sail Szczecin będziemy mieli okazję zwiedzić jego pokład i porozmawiać z członkami załogi.
Przeczytaj również: Na nazwach tych zachodniopomorskich miejscowości można połamać sobie język! [GALERIA, TOP 15]
Drugim pod względem wielkości żaglowcem będzie Fryderyk Chopin. STS „Fryderyk Chopin” to jeden z największych polskich żaglowców o oryginalnym ożaglowaniu typu bryg. Statek został zaprojektowany przez znanego polskiego konstruktora żaglowców Zygmunta Chorenia, a jego macierzystym portem jest Szczecin. Fryderyk Chopin został oddany do eksploatacji w roku 1992 i w tym samym roku zadebiutował wyścigiem przez Atlantyk w regatach Columbus, który zakończył na trzeciej pozycji. Żaglowiec wielokrotnie pływał w regatach the Tall Ships Races z żeglarzami w barwach Miasta Szczecin na pokładzie prezentując godną postawę regatowej jednostki.
Obojętnie nie przejdziemy także obok jachtu Antica. Historia jednostki rozpoczęła się w 1953 roku w Ustce, gdzie została zbudowana jako kuter rybacki. Konstruktorzy zadbali o to, aby dębowy kadłub posiadał klasyczną skandynawską linię, co pozwalało na żeglowanie we właściwie każdych warunkach po burzliwym Morzu Bałtyckim. Przez następne 27 lat Antica ciężko pracowała jako kuter rybacki poszukujący ławic dorszy i śledzi. W 1980 roku została sprzedana, a nowy właściciel zmienił jej przeznaczenie. Przez 10 lat przebudowywana była na jacht oceaniczny, zdolny odbywać dalekie podróże. Antica była gotowa do żeglowania w 1990 roku. Rok później rozpoczęła swój trwający 6 lat rejs dookoła świata. Załoga odwiedziła w tym czasie 63 kraje i przebyła 60 840 mil morskich.
Przeczytaj również: Uwaga! Wariat na drodze! Pirat drogowy w centrum Szczecina [WIDEO]
Kolejną jednostką zbudowaną w Ustce, która rozpoczęła swoją historię jako kuter rybacki, by po późniejszej przebudowie żeglować po oceanach, jest nasz stały bywalec S/y ARK. Jego załoga szczyci się nie tylko wyjątkowymi wyprawami, ale także zwycięstwami podczas regat. W latach 1988 i 1989 Ark pływał po Morzu Śródziemnym, później odbywał rejsy bałtyckie, brał udział w regatach Kiler Woche w Kiloni, RumRegatta w Flensburgu i uczestniczył w Hansa Sail w Rostoku. W 1992 zwyciężył w regatach transatlantyckich "Columbus 92" do USA. Po przebyciu 13.000 mil morskich zajął I miejsce w swojej klasie. Jacht ARK stacjonuje w Kołobrzegu. Stąd odbywa rejsy czarterowe do portów Morza Bałtyckiego.
Wartym uwagi jest także szwedzki oldtimer Baltic Beauty, który został zbudowany w 1926 r. w Holandii i początkowo służył do połowu ryb. W 1979 r. został zakupiony jako wrak przez jego obecnego właściciela Kapitana Victora Gottlowa, który zaczął przekształcać go w statek żeglarski. Od 1990 r. przebudowana jednostka niejednokrotnie uczestniczyła w zlotach the Tall Ships Races. Jej niebieski kadłub z białymi imitacjami kluz armatnich zawsze wzbudza podziw swą subtelną linią, a „piracka” osobowość kapitana zachęca do odbywania morskich podróży i zdobywania żeglarskich umiejętności.
Mieszkańcy i turyści podczas Dni Morza_Sail Szczecin będą mieli okazję podziwiać także fiński żaglowiec Joanna Saturna. Jest to jednostka z ponad 100-letnią tradycją, zbudowana w 1903 r. Jej portem macierzystym jest Uusikaupunki w Finlandii. W latach 2000 – 2005 została całkowicie przebudowana. Po przebudowie odbyła swój pierwszy, od roku 1950, rejs. Na pokładzie znajduje się w pełni wyposażona kuchnia, klimatyzacja, centralne ogrzewanie, ogrzewanie podłogowe oraz co jest oczywiste, sauna. Joanna Saturna może zabrać na pokład 50 osób, posiada 14 wygodnych miejsc noclegowych.
Dni Morza_Sail Szczecin 2019: Co? Gdzie? Kiedy?
Dni Morza_Sail Szczecin to także mnóstwo atrakcji i wydarzeń towarzyszących. Na dwóch brzegach Odry rozstawiają się wystawcy z kulinarnymi propozycjami, rękodzielnicy, sprzedawcy pamiątek i różnych gadżetów. Tradycyjnie Jarmark pod żaglami będzie usytuowany zarówno wzdłuż ulicy Jana z Kolna, na Wałach Chrobrego oraz Łasztowni. Na odwiedzających będą czekać także koncerty muzyczne zespołów folkowo-szantowych oraz artystów popowych.
Dni Morza_Sail Szczecin 2019 odbędą się na Łasztowni oraz Wałach Chrobrego, w dniach 14 – 16 czerwca. Szczegółowe informacje dotyczące wydarzenia, w tym program, plan imprezy i opisy poszczególnych atrakcji umieszczone są na stronie internetowej www.dnimorza.szczecin.eu oraz na fanpage'u Sail Szczecin na Facebooku.
Przeczytaj również: Pierwszy szczeciński drapacz chmur przejdzie metamorfozę. Zobacz jak zmieni się dawny wieżowiec TVP!
Dni Morza_Sail Szczecin 2019: Jakie statki przypłyną do Szczecina? [LISTA]
Do Szczecina przypłyną następujące jednostki:
- Amanda (Niemcy)
- Antica (Polska)
- Ark (Polska)
- Baltic Beauty (Szwecja / Polska)
- Baltic Star (Polska)
- Bryza H (Polska)
- Dar Szczecina (Polska)
- Ernestine (Niemcy)
- Fryderyk Chopin (Polska)
- Generał Zaruski (Polska)
- Joanna Saturna (Finlandia)
- ORP OTRM (Polska)
- Magnolia (Polska)
- Smuga Cienia (Polska)
- Paula (Niemcy)
- Romantic (Niemcy)
- Urtica (Polska)
- Victoria (Niemcy)
- Zawisza Czarny (Polska)
- Zryw (Polska)
- Kattenturm (Niemcy)
- Juan Sebastian de Elcano (Hiszpania)
- ORP TRAŁOWIEC (Polska)
- Bonawentura (Polska)
- Hiorten (Szwecja)
- Wissemara (Niemcy)
- Nord Stern (Niemcy)
- Yunyi Baltiets (Rosja)