Tramwaje wracają na ulicę Matejki. Torowa rewolucja w Szczecinie nie zwalnia tempa
Po trwającej dziesięć miesięcy przerwie, tramwaje znów pojadą przez plac Żołnierza i ulicę Matejki. Zakończył się jeden z wielu etapów wielkiej przebudowy torowisk w centrum Szczecina, nazywanej "torową rewolucją". Przed mieszkańcami jednak jeszcze wiele miesięcy utrudnień.
Tramwaje wracają na ulicę Matejki i plac Żołnierza
Przebudowa torowiska wzdłuż ul. Matejki i placu Żołnierza Polskiego, przy Alei Kwiatowej, była jednym z pierwszych etapów "torowej rewolucji". Prace rozpoczęły się w styczniu, równolegle z przebudową torowisk na Niebuszewie, od Ronda Giedroycia do dworca PKP Szczecin Niebuszewo.
Tramwaje wracają na ulicę Matejki i plac Żołnierza
W ciągu 10 miesięcy zmodernizowany został fragment torowiska wzdłuż ul. Matejki, między skrzyżowaniem z ul. Piłsudskiego i Bramą Królewską, a także odcinek obejmujący plac Żołnierza Polskiego, wzdłuż Alei Kwiatowej i krótki fragment alei Niepodległości, do skrzyżowania z ul. Bogurodzicy. Wyremontowane zostały nie tylko tory, ale również przystanki i część infrastruktury drogowej.
Tramwaje wracają na ulicę Matejki i plac Żołnierza
We wtorek odbył się przejazd techniczny zmodernizowaną trasą, co oznacza, że wkrótce ponownie pojawią się tutaj tramwaje. Ma to nastąpić już w najbliższy czwartek.
Tramwaje wracają na ulicę Matejki i plac Żołnierza
Nowym torowiskiem pojadą tramwaje dotychczas zawieszonej linii nr 2, które będą kursować z pętli Turkusowa, przez Bramę Portową, pl. Żołnierza i ul. Matejki w kierunku Stoczni Szczecińskiej oraz tramwaje linii nr 11, które będą kursować między Pomorzanami i pętlą na ul. Ludowej przez plac Kościuszki, Bramę Portową, pl. Żołnierza i ul. Matejki.
Tramwaje wracają na ulicę Matejki i plac Żołnierza
Powrót "dwójki" oznacza jednocześnie likwidację tymczasowej linii nr 13, która kursowała z Pomorzan, przez plac Kościuszki i Bramę Portową do pętli Turkusowa, a także autobusowej linii zastępczej nr 835.
Tramwaje wracają na ulicę Matejki i plac Żołnierza
Zmiany czekają również kierowców. Otwarty zostanie przejazd ulicą Matejki w kierunku północnym, w związku z tym zlikwidowany zostanie objazd ulicami Zygmunta Starego, Starzyńskiego i Plantową. Na wlocie alei Niepodległości od strony Bramy Portowej otwarte będą wszystkie pasy ruchu.
Tramwaje wracają na ulicę Matejki i plac Żołnierza
Do zrobienia pozostało jednak jeszcze bardzo dużo. Prace wciąż toczą się na odcinku al. Wojska Polskiego, między pl. Żołnierza i pl. Rodła, a także na fragmencie ul. Piłsudskiego. Wciąż trwa również przebudowa ulic Kołłątaja, Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej, przy dworcu Niebuszewo. Na swoją kolej czeka też jeden z najtrudniejszych etapów inwestycji, czyli al. Wyzwolenia na odcinku od pl. Rodła do Ronda Giedroycia.
Przebudowa torowisk w centrum Szczecina
Jest to jedna z największych inwestycji w naszym mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie. Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego - Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła - Rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około 8 kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo. Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostało podzielone na kilka etapów.