Dlaczego tramwaje jeżdżą tyłem? Dziwne manewry na Rondzie Giedroycia
W sobotę, 18 grudnia, rozpoczął się kolejny etap "torowej rewolucji", czyli kompleksowej modernizacji torowisk tramwajowych w Szczecinie. Rozpoczęły się prace na alei Wyzwolenia, co sprawiło, że wiele linii tramwajowych zniknęło z centrum Szczecina. Dzięki wcześniejszej dużej inwestycji, czyli budowie nowej trasy na ul. Arkońskiej, udało się zachować połączenie z Niebuszewem. Tramwaje kończą bieg na Rondzie Giedroycia, gdzie wykonują dość nietypowe manewry, pokonując skrzyżowanie częściowo tyłem. Dlaczego tak się dzieje?
Dlaczego tramwaje jeżdżą tyłem? Dziwne manewry na Rondzie Giedroycia
Wszystko z powodu braku pętli, do której tramwaje mogłyby dojeżdżać i zawracać. Przypomnijmy, wciaż trwają prace na ulicy Asnyka, Boguchwały i Orzeszkowej. Ich zakończenie było planowane jeszcze w tym roku, jednak już kilka tygodni temu było wiadomo, że tak się nie stanie. Tramwaje mają powrócić tu dopiero na wiosnę. Prace opóźniły się m.in. ze względu na trudności z dostawą materiałów czy stare poniemieckie instalacje, których nie było w planach. Jednak, jak zapewniła rzeczniczka Tramwajów Szczecińskich, Hanna Pieczyńska, z powodu opóźnień na Niebuszewie ostateczny termin zakończenia całego zadania nie jest zagrożony.
Dlaczego tramwaje jeżdżą tyłem? Dziwne manewry na Rondzie Giedroycia
Tramwaje linii nr 3, które zostały skierowane na trasę między nową pętlą na ul. Szafera i rondem Giedroycia, muszą więc w jakiś sposób zawracać. Z powodu braku pętli, a także zbyt mało licznego taboru dwukierunkowego i odpowiedniej końcówki, konieczny jest manewr tzw. "trójkątowania".
Dlaczego tramwaje jeżdżą tyłem? Dziwne manewry na Rondzie Giedroycia
Wygląda to tak, że tramwaj jadący od strony ulicy Krasińskiego, wjeżdża na przystanek za rondem, tam pasażerowie wysiadają, a następnie motorniczy przechodzi na tył składu i z dodatkowego pulpitu kontynuuje jazdę na biegu wstecznym, bez pasażerów, by w ten sposób dojechać na tymczasowy przystanek dla wsiadających, który został zlokalizowany na ulicy Kołłątaja.
Dlaczego tramwaje jeżdżą tyłem? Dziwne manewry na Rondzie Giedroycia
Dalej może już jechać tradycyjne "do przodu", w stronę pętli na ul. Szafera. Cała operacja zajmuje kilka minut, jednak wymaga zachowania szczególnej ostrożności. Dla zwiększenia bezpieczeństwa, pojawiły się znaki ostrzegawcze została zamontowana dodatkowa sygnalizacja świetlna.
Dlaczego tramwaje jeżdżą tyłem? Dziwne manewry na Rondzie Giedroycia
Taki sposób zawracania tramwajów będzie stosowany przez co najmniej kilka miesięcy, do momentu oddania do użytku pętli Dworzec Niebuszewo. Cała przebudowa torowisk w ramach tej części "torowej rewolucji", obejmująca aleję Wyzwolenia, ulice Kołłątaja, Asnyka, Boguchwały, Orzeszkowej, Matejki, Piłsudskiego oraz place Żołnierza Polskiego i Rodła, powinna zakończyć się za około rok.
Dlaczego tramwaje jeżdżą tyłem? Dziwne manewry na Rondzie Giedroycia
Warto też pamiętać, że w ramach "torowej rewolucji" właśnie rozpoczynają się prace w zupełnie innej części miasta, m.in. na Pomorzanach i fragmencie centrum, obejmujące m.in. ul. Kolumba, Chmielewskiego, Dworcową, Nową, Nabrzeże WIeleckie i al. Powstańców Wielkopolskich. Prace potrwają dwa lata.